عباس حسینی در حاشیه مراسم رونمایی نظام مدیریت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بانک‌های دولتی درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار کرد: یکی از اقدامات شایسته پیوستن ایران به این سازمان بود که این اتفاق در دولت سیزدهم محقق شد. او افزود: با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای دسترسی کشور به بازارهای هدف گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌تر و تسهیل می‌شود و شرایط حضور بازرگانان ایرانی در منطقه با سطح ۳ تا ۵/ ۳‌میلیارد نفر فراهم می‌شود و این به تولید، بازاریابی، درآمدزایی و تلطیف روابط کمک می‌کند. معاون امور بانکی وزارت اقتصاد با بیان اینکه عضویت در شانگهای با استقبال تجار کشور همراه بوده، افزود: برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌های اتاق بازرگانی حاکی از آن است که گروه‌های مختلفی از کشورهای عضو شانگهای به‌ویژه روسیه، قزاقستان و سایر کشورها در حال برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای حضور در ایران هستند. او تصریح کرد: گستره این تعاملات به فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند و در انتقال تکنولوژی و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی منابع پولی و منابع مالی کمک می‌کند.

حسینی درباره انتقال مبادلات به سمت ارزهای ملی گفت: مبادلات منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای کمک می‌کند که تقاضا برای پول ملی کشورها افزایش ‌یابد و با افزایش تقاضا ارزش پول ملی کشور نیز تقویت می‌شود. او بیان کرد: توافق‌ها با کشورهای مختلف منطقه در واقع این پیام را می‌دهد که در مبادلات تجاری باید از پول ریال استفاده کند و تقاضا برای در اختیار گرفتن ریال افزایش می‌یابد و پول ارزشمند می‌شود و امیدواریم توافق‌های چند‌جانبه مالی افزایش یابد و شاهد تقویت پول ملی کشور باشیم. معاون امور بانکی وزارت اقتصاد درباره اعطای تسهیلات خرد نیز گفت: هدف‌گذاری در پرداخت تسهیلات خرد، تسهیل فرآیند پرداخت بود یا به‌عبارتی اولین هدف کاهش وثایق متعدد بود. او افزود: هدف دوم تقویت پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد بود تا نیازهای عمومی جامعه تامین شود و دیگر هدف تقویت اعتبارسنجی بود و در این مسیر اصلاحی چالش‌ها و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد.

حسینی گفت: البته برخورد با مدیران بانک‌های متخلف در ‌ماه‌های گذشته ثابت کرد که وزارتخانه اراده جدی بر انجام دارد و چنانچه بانک‌ها در اجرای بخشنامه کوتاهی کنند با آنها برخورد می‌شود و تمامی این اقدامات، تحقق هدف پرداخت آسان وام خرد به متقاضیان است. بر اساس این گزارش روز گذشته نظام مدیریت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بانک‌های دولتی منطبق بر الگوی موردتایید وزارت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد. معاون توسعه مدیریت و برنامه وزارت اقتصاد در این مراسم تاکید کرد: بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری از مباحث اصلی و دغدغه مسوولان کشور است و در برنامه ششم توسعه، بودجه سنواتی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری مورد تاکید قرار گرفته و کلمه کلیدی در نظام حاکمیتی است. ذبیح‌‌‌‌‌‌‌‌الله اسلامی گفت: قدم اول این است که در حوزه عملکرد خود باید به درک و فهم مشترک برسیم و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری را به‌عنوان هدف قرار دهیم و برای رسیدن به این هدف گام برداریم. او تصریح کرد: تعریف بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری، اثربخشی و کارآیی است. اثربخشی یعنی انجام کارهای درست و کارآیی یعنی انجام درست کارها؛ یعنی کار درست را از راه درست انجام دهیم.