چمران: قیمت قبر رایگان است/ حاشیه سازان اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند+ فیلم

مهدی چمران در حاشیه دویست و سی و ششمین جلسه شورای  شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز گزارش حسابرس از تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری قرائت خواهد شد، اظهار کرد: هم گزارش حسابرس و هم کمیسیون بودجه و هم تکالیف پس از این گزارش بررسی خواهد شد که باید به تصویب شورا برسد. همچنین لایحه خدمات قابل ارائه در مجموعه‌های تحت مدیریت شهرداری بررسی می‌شود.

وی با اشاره به جلسه اعضای شورا با معاونت حمل و نقل و ترافیک، یادآور شد: بنده جلسه‌ای نداشتم. کمیسیون حمل و نقل مرتبا با معاونت حمل و نقل جلسه برگزار می‌کند.

چمران با بیان اینکه اتمام عملیات پایانه شرق نزدیک است، گفت: باید اقدامات فروشگاه شهروند و اقداماتی از این قبیل صورت بگیرد. این فضا با چنین وسعتی جزئیات زیادی دارد که باید پیگیری شود. مترو این پیشنهاد را مطرح کرده بود که خط ۳ از طریق گردنه قوچک به پایانه شرق برسد. این بحث‌ها مطرح است اما از لحاظ برنامه‌ای و اجرایی عملیاتی نشده است. کاربری‌ پایانه شرق سابق هم تجاری یا عمومی خواهد بود.

وی درباره میدان ونک نیز تاکید کرد: هنوز نقشه‌های طرح میدان ونک ارائه نشده و پس از بررسی‌ها در شهرداری‌ به شورا ارائه می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قیمت قبر رایگان است، یادآور شد: این فضاسازی‌ها شکل گرفت و به رایگان بودن قیمت قبر اشاره نشده است. کسی که می‌خواهد پیش خرید کند باید رقم دو طبقه دیگر را بپردازد. ممکن است تا ۲۰ سال کسی که قبر را رزرو کرده دفن نشود و اینگونه بهشت زهرا (س) جا دارد اما در واقع ندارد. با این اقدام جدید تعداد قبور بیشتری قابل استفاده خواهد بود و با این سیاست می‌توان از پر شدن ظرفیت جلوگیری کرد.

در صحن علنی نیز علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران به عنوان اولین تذکر دهنده با اشاره به اینکه بیستم اردیبهشت‌ماه خبری مبنی بر سقوط یک کودک از پله برقی میدان تره‌بار مجیدیه منتشر شد که عنوان شده بود مادری با کودک 5 ساله خود در حال پایین رفتن از پله برقی بوده که متاسفانه به دلیل عدم وجود درپوش در پایین پله برقی این کودک افتاده و به داخل گودال پله برقی می‌افتد و اندام تحتانی این کودک آسیب می‌بیند.

وی افزود: تذکر امروز بنده بنا به دلیل اطلاعیه روز گذشته سازمان میادین میوه و تره‌بار بود که در این اطلاعیه آمده است که سهل‌انگاری خانواده منجر به این اتفاق شده است! بنده به همین دلیل این تذکر را امروز بیان کردم و درخواستم این است که دولت سلب مسئولیت نکنند و تقصیر را به خانواده نیندازند و همانطور که گفته شد در پایین این پله برقی درپوش وجود نداشته است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: دوستان باید به وظایف اداری و انسانی خود توجه داشته باشند و بنده می‌خواهم که هر چه سریع‌تر دلجویی از این خانواده توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار انجام شود.

محند آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به بازدید روز گذشته خود به همراه حق‌بین معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از احداث آزادراه شهید شوشتری گفت: در این پروژه برخی از معارضین ملکی - تاسیساتی وجود دارد به طوریکه برخی از این معارضین شخصی و برخی (نظامی ارتش سپاه و بسیج) و برخی از معارضین به وزارت ورزش، آموزش و پرورش و ... مربوط می‌شوند به طوریکه هم اکنون شهرداری تهران تلاش خود را برای اتمام و بهره‌برداری از این پروژه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هشتاد درصد از انرژی نیروهای متخصص عمران شهرداری تهران صرف تعامل و حل و فصل معارضین ملکی شده است افزود: طول آزادراه شهید شوشتری 16 کیلومتر است که این آزادراه در دو فاز طراحی شده است که فاز نخست با 9.3 کیلومتر و بقیه مربوط به فاز دوم است.

آقامیری ادامه داد: فاز دوم آزادراه شهید شوشتری از محدوده سرخ‌حصار می‌گذرد و با توجه به این مسئله جلساتی با سازمان محیط زیست در این دوره برگزار شده است و رویکرد مثبتی از سوی مسئولان این سازمان برای احداث این آزادراه در این محدوده انجام شده البته هر چند به تفاهمنامه قطعی نرسیده‌اند.

وی گفت: آزادراه شهید شوشتری با تعامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با شهرداری تهران در حال اجراست و جا دارد از تلاش‌های دولت آقای رئیسی و حمایت‌هایی که از شهردار تهران می‌کنند قدردانی بکنیم.

وی افزود: در فرآیند احداث آزادراه شهید شوشتری به لحاظ امکانات مشکلی وجود ندارد و پیمانکاران قدری در فرآیند احداث این آزادراه فعال هستند و حجم کار بسیار بالاست. به طوریکه پیمانکاران در 8 الی 9 جبهه کاری در حال فعالیت هستند.

آقامیری گفت: احداث بزرگراه شهید شوشتری مزیت‌های بسیاری را خواهد داشت به طوریکه 1.5 درصد ترافیک را در سطح کل شهر تهران، 7 درصد ترافیک را در سطح منطقه 15 و 30 درصد ترافیک را در بزرگراه بسیج کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام مسئولان شهرداری تهران فاز نخست آزادراه شهید شوشتری در 6 ماهه دوم سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد.

حبیب کاشانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از منطقه 21 و گلایه برخی از ساکنان شهرک فرودگاهی مهرآباد گفت: بنا بر طرح تفصیلی ساکنان این محدوده می‌توانند ساختمان‌های خود را با 5 طبقه با پیلوت بسازند اما اخیرا مدیران فرودگاه نامه‌ای را تهیه و عنوان کرده‌اند که این اقدام قابل انجام نیست چرا که این محدوده کریدور هوایی است و حق ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است و ساکنان تنها می‌توانند واحدهای خود را به صورت 3 طبقه بسازند.

وی ادامه داد: در حالی مدیران فرودگاه این موضوع را عنوان کردند که پیش از این واحدهای 5 و حتی 7 طبقه در این محدوده ساخته شده و این در حالیست که عمده ساکنان این محدوده کارگر، کارمند و بازنشسته هستند و سوالی که مطرح می‌شود این است مگر کریدور هوایی عوض شده است که مدیران فرودگاهی اخیرا موضع خود را نسبت به ساخت و ساز در این محدوده تغییر داده‌اند؟

کاشانی گفت: هر ساخت و سازی در این محدوده بر مبنای طرح تفصیلی است که این طرح نیز مورد تایید وزارت راه و شهرسازی است و شرکت فرودگاهی نیز زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است و نباید سلیقه‌ای عمل شود.

وی از کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران خواست با توجه به این موارد که در قالب حقوق عامه است ورود جدی را داشته باشد تا حق مردم ضایع نشود.

وی در ادامه از مدیران خواست که از رفتار سلیقه‌ای دوری کنند.

مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به برخی از برکناری‌های پرسنل شهرداری تهران تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم که برخی از افراد به صورت سلیقه‌ای تغییر می‌کنند و این در حالیست که ما باید به نظام ارتقاء شغلی در شهرداری تهران توجه داشته باشیم.یکی از کارکنان شهرداری به دلیل برکناری و بلاتکلیفی با وجود دو کودک سکته کرد و جان خود را از دست داد.

پرویز سروری؛ نایب رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت گفت: زیرگذر نواب تندگویان آماده و اخیرا به صورت غیررسمی به بهره‌برداری رسیده است که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد تردد روان در این محدوده باشد.

همچنین در این جلسه درخصوص ضرورت حضور شهردار تهران در صحن شورا برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ بحث و گفت‌وگو شد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای  شهر تهران  در جریان بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ با تأکید بر حضور شهردار تهران بر اساس مواد قانونی در زمان بررسی این گزارش، اظهار کرد: به محض پیشنهاد و ارائه تفریغ بودجه باید تقاضای جلسه داده شود و ایشان در جلسه شورا حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اختیارات و تشکیلات شورای شهر، تصویب تفریغ بودجه از اختیارات شوراست و شورا باید این گزارش را تصویب کند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز با بیان اینکه اگر گزارش قرائت شود نیاز به حضور شهردار ندارد، تصریح کرد: اگر گزارش حسابرس باشد لایحه نیست و نیازی به حضور شهردار نخواهد بود. باید اصلاح در این خصوص صورت بگیرد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهردار یک نسخه از گزارش تفریغ بودجه را در تیرماه سال ۱۴۰۲ به شورا ارائه داده است، یادآور شد: همواره به این شکل بوده که گزارش به شورا می آمده و اگر شهردار در روز ارائه گزارش تقاضای جلسه می کرد، در شورا حضور می یافت و درخواست ارائه گزارش می کرد. امروز قرار است گزارش حسابرس را بررسی کنیم و بندهای تکلیفی را در قالب یک ماده واحده برای شهرداری آماده شده و یک ماه برای گزارش دلایل ایرادات فرصت داده شده و این یک سیر قانونی همیشگی است.

وی افزود: رئیس جمهور نامه ای در ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۱ به مجلس ارسال کرده و قانون فهرست قوانین نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری ها که در چهارم اسفندماه سال ۱۴۰۰ در شورای نگهبان به تصویب رسیده را به مجلس ارائه کرده است. این فهرست صدها صفحه است و ردیف ۴۰ این فهرست به ماده ۳۸ اشاره می کند که منسوخ شده و به عدم لزوم شهردار در زمان ارائه گزارش تفریغ اشاره دارد. استناد به ماده ۲۶ نیز پس از منسوخ شدن ماده ۳۸ وجاهتی ندارد و این مصوبه مجلس است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه می توانیم از شهردار بخواهیم در شورا حضور یابد، گفت: آنچه بنده برداشت کردم این است که امروز گزارش حسابرس از تفریغ بودجه ارائه می شود که کمیسیون مربوطه موضوع را بررسی و تکالیف را مشخص کرده که باید تصویب کنیم و به شهرداری بفرستیم. بنابراین امروز باید گزارش حسابرس قرائت شود. ما از شهردار رسماً دعوت نکردیم که حضور یابد. بر اساس لایحه دستور جلسه گذاشته شده اما امروز نمی خواهیم لایحه را وضع کنیم و گزارش حسابرسی تفریغ بررسی می شود.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شوراست که تفریغ بودجه را تصویب کند و بنده بحثی روی آن ندارم، اظهار کرد: امروز باید گزارش حسابرس و کمیسیون بررسی، تکالیف تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شود.

امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه اگر ماده ۳۸ منسوخ شده باشد، شهردار در زمان تصویب بودجه نیز نباید در شورا حضور داشته باشد، گفت: امروز به نفع شهرداری است که تفریغ را تصویب کنیم و در غیر این صورت ناچاریم روز دیگری با حضور شهردار، تفریغ را بررسی و تصویب کنیم. براساس قانون باید بودجه و تفریغ بودجه با حضور شهردار صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه گزارش تفریغ بودجه خط کش انضباط مالی شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: بررسی این گزارش مهمترین کار شوراست. ما ۹ بند در قانون شهرداری و تشکیلات و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها داریم و مهمترین سند در این زمینه تفریغ بودجه است. اگر قرار بر این بود که شهردار لایحه ارائه دهد که باید گزارش برگشت داده می شد. در قانون نه به لایحه اشاره شده و نه گزارش؛ در قانون تنها به بودجه و تفریغ بودجه اشاره شده است.

امانی ادامه داد: اگر قرار است تفریغ بودجه قرائت شود حضور شهردار الزامی است. اگر قرار است گزارش حسابرس قرائت شود، تصویب ضرورتی ندارد. اگر شهردار نمی تواند امروز حضور داشته باشد، ما اصراری نداریم و می توانیم در جلسه دیگری موضوع را بررسی کنیم.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با تأکید بر الزام رعایت قانون، تصریح کرد: یا شهردار دعوت نشده و یا به هر دلیلی نمی تواند در جلسه حضور داشته باشد و ما این موضوع را می پذیریم که نمی تواند در جلسه حضور یابد اما تفریغ بودجه باید با حضور شهردار تهران بررسی شود.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه لایحه ای ارائه نشده و تنها نامه ای تحت عنوان یک نسخه از گزارش تفریغ ارائه شده است، گفت: وظیفه ما این بوده که گزارش حسابرس را ارائه دهیم و اگر صلاح است می توان گزارش را با حضور شهردار و هر مسئول بلندمرتبه ای بررسی کرد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا گفت: بیش از ۳۰۰ گزارش حسابرسی توسط کمیسیون برنامه و بودجه در شورا قرائت شده و تفریغ بودجه نیز یکی از گزارشات مهم حسابرسی است که قرائت می شود. یکی از شئون نظارتی شورا ارائه گزارش حسابرسی است و تفریغ بودجه نیز گزارش حسابرسی محسوب می شود و الزامی به حضور شهردار نیست. بحث امروز ما این است که گزارش حسابرسی تفریغ بررسی و ارائه شده است.

پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه اگر بحث قانون است بررسی گزارش حسابرسی سال قبل غیر قانونی است، گفت: در چهار سال حضور در دوره چهارم شورا که آقای امانی معاون آقای قالیباف بود، یکبار هم شهردار برای بررسی تفریغ بودجه در شورا حضور نیافت. بحث من این است که همین شورا سال قبل تفریغ بودجه را بدون حضور شهردار بررسی کرد. اگر بحث امروز درست است پس تکلیف جلسه سال قبل چیست؟ ما یک ساعت وقت شورا را گرفتیم که این موضوع قانونی است یا نه؟ چرا سال قبل روی این موضوع بحث نکردیم. این نگاهی متناقض به مسئله است.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا تأکید کرد: در نامه رئیس شورا به شهردار تهران و رونوشتی که به ما ارائه شده از شهردار تهران در رأس ساعت ۱۰ صبح امروز برای حضور در شورا دعوت شده و امروز به هر دلیلی شهردار در جلسه حضور ندارد و ما قضاوت نمی کنیم.

وی اضافه کرد: گفته شد که پیش از این ۳۰۰ گزارش حسابرسی در شورا قرائت شده است. وقتی گزارش حسابرسی شرکت ها و سازمان ها ارائه می شود، مدیران عامل آنها در صحن شورا حضور پیدا می کنند. امروز در بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه شهرداری تهران باید شهردار حضور یابد. مخاطب ما در این موضوعات شهردار است و مناسب تر این است که برای حفظ جایگاه شورا، تفریغ بودجه در جلسه ای بررسی شود که شهردار حضور داشته باشد.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معاون شهردار بودن در یک دوره را نباید مطرح کنیم چراکه من امروز نماینده مردم هستم و سوگند خوردم که بر اساس قانون عمل کنم و چه اشکالی دارد که در مورد قانون سخن بگویم، تأکید کرد: بحث روی این موضوع عین بیت المال است و وقت شورا و مردم را گرفتن نیست. اگر در دوره ای از شهردار دعوت نشده خود آن دوره باید جواب بدهد.

چمران رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه گزارش تفریغ باید در سال قبل بررسی می شد که صورت نگرفت و ما به شورای استان درخواست تمدید دادیم، اعلام کرد: ما می گوییم گزارش حسابرس و کمیسیون باید قرائت شود و سپس تصمیم گیری صورت بگیرد و باید در زمان تصمیم گیری شهردار حضور پیدا کند. بنده به دوره های قبل و حضور و عدم حضور کاری ندارم و باید قانون رعایت می شد. اگر رعایت نشده اشتباه بوده است. باید مشکل را حل کنیم که قانون هست یا خیر؟

وی افزود: بنده گفتم که یک کمیسیون تخصصی شکل بگیرد و با حضور چند حقوقدان بررسی شود که اقدامات در دوره های قبل درست بوده یا خیر؟ اگر درست بوده ادامه پیدا کند و اگر اینگونه نبوده روال اصلاح شود.

سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه آقای امانی می خواهد خود را نماد حرکت انقلابی نشان دهد و بقیه را خیر، تأکید کرد: نمی دانم چرا ایشان از معاون بودن خود خوفناک است. بحث من این است که ایشان در دوره چهارم معاون بوده و نگفتم امروز عضو شورا نیست و یا چگونه عمل کرده است؟ سوال من این است که ایشان چند بار باید تذکر دهد؟ باید یکجا تصمیم گیری و مدیریت شود.

که امانی تاکید کرد :به معاون بودن اقای قالیباف افتخار می کنم.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا با بیان اینکه خواهش اکید ما این است که می توان بحث ها را در فضای دیگری دنبال کرد تا صحن شورا با آرامش دنبال شود، اظهار کرد: بهتر است رئیس شورا در این مورد تعیین تکلیف کند. ما ۲۵ هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم که باید کمیته ای تشکیل دهیم و در مورد این موضوع بررسی لازم را انجام دهیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: ما نمی توانیم تفریغ بودجه را در شورا در چند ماه بررسی کنیم و این طبیعی است که به کمیسیون برنامه و بودجه محول کنیم و کمیسیون طبق قانون این وظیفه را به حسابرس محول کرده است. ما گزارشات دوره های قبل را نیز بررسی کردیم.

وی افزود: ما نتیجه کار را باید بشنویم؛ چه شهردار باشد چه نباشد. من در یاد ندارم که برای تفریغ از شهردار دعوت رسمی کرده باشیم. ما از شهردار دعوت کردیم ساعت ۱۰ در شورا حضور داشته باشد و ایشان اعلام کرد که نمی تواند حضور یابد. ما می توانیم کار خود را انجام دهیم. می توان این موضوع را در کمیته تخصصی بررسی کرد تا بدانیم وظیفه چیست و در گذشته درست عمل کرده ایم یا خیر؟

چمران گفت: امروز گزارش حسابرسی باید بررسی شود و به تکالیف رأی دهیم. اگر خواستیم به تفریغ بودجه رأی دهیم از شهردار دعوت می کنیم. آقای زاکانی که مرتباً می گوید از ما دعوت کنید که در شورا حضور داشته باشیم و پاسخ بدهیم. به عقیده من مسئله روشن است.

مجید باقری، معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهر تهران با بیان اینکه دیروز کمیته تطبیق برگزار کردیم، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه به شهرداری فرصت داده شده بود که موضوع را بررسی کند و پس از اصلاح مصوبه قرار بر این شد که شهرداری تا پایان شهریور گزارش را ارائه دهد و شورا تا پایان سال آن را تصویب کند. بر اساس قانون شهرداری موظف است گزارش تفریغ را تا پایان شهریور ارائه دهد و شورا گزارش را با بهره گیری از حسابرسان بررسی کند.

وی افزود: شهردار می تواند تقاضا کند که حضور داشته باشد تا گزارش خود را ارائه دهد وگرنه بررسی گزارش حسابرسی را شورا انجام می دهد. آقای زاکانی مرتبا خواستار حضور در شورا بوده و اگر صلاح بر این است می توانیم با حضور شهردار گزارش را بررسی کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.