طرح مشترک توکیو و واشنگتن در مواجهه با چین+جزئیات

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن ماه آینده از طرحی برای تغییر ساختار فرماندهی ارتش آمریکا در ژاپن در مواجهه با نگرانی‌های مشترک درباره چین، رونمایی خواهند کرد.

روزنامه فایننشال تایمز یکشنبه در گزارشی به نقل از افراد مطلع نوشت که طرح جدید، برنامه‌ریزی عملیاتی و برگزاری تمرین‌های نظامی بین دو کشور را تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، قرار است از این طرح جدید در تاریخ ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) در کاخ سفید رونمایی شود، زمانی که بایدن و کیشیدا در یک نشست سیاسی دو جانبه در واشنگتن شرکت کنند.

به نوشته رویترز، ژاپن متحد نزدیک و از اجزای کلیدی و استراتژی ایالات متحده در قبال چین، کره شمالی و سایر مسائل امنیتی آسیا است.

خبر مرتبط
کابینه نتانیاهو، سناتور آمریکایی را خشمگین کرد

سناتور دموکرات آمریکا در اظهاراتی از کابینه بنیامین نتانیاهو به خاطر جنگ در غزه انتقاد کرد.

کاخ سفید، شورای امنیت ملی ایالات متحده و وزارت خارجه آمریکا و دولت ژاپن تاکنون از هرگونه اظهارنظر در رابطه با جزئیات طرح تغییر ساختار فرماندهی ارتش آمریکا در ژاپن خودداری کرده‌اند اما واشنگتن به شدت از افزایش رویکرد نظامی توکیو در سال‌های اخیر حمایت کرده است زیرا افزایش توان نظامی ژاپن با افزایش فعالیت‌های نظامی و امنیتی ایالات متحده و متحدان اصلی آن رابطه مستقیم دارد.

ژاپن پیشتر متعهد شد که هزینه‌های دفاعی خود را ۲ برابر کرده و به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهد و موشک‌هایی تولید کند که توانایی هدف قرار دادن کشتی‌ها یا اهداف مستقر در خشکی را در فاصله یک هزار کیلومتری دارا باشد.

در همین حال توکیو به تازگی قدرت نظامی رو به افزایش چین را یک نگرانی جدی برای ژاپن و جامعه بین‌المللی خوانده است.

اواخر سال گذشته ژاپن یک مقام دولتی را به عنوان وابسته دفاعی خود در تایوان منصوب کرد و روابط امنیتی خود با این جزیره را با وجود آگاهی از حساسیت و خشم پکن نسبت به این موضوع افزایش داد و همچنین در اوایل سال جاری با ارسال پیام تبریک به لای چینگ ته رئیس جمهور منتخب جدید تایوان، بیش از پیش در این مسیر جلو رفت.

اگرچه ژاپن نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان که دارای روابط دیپلماتیک با چین هستند، روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما با این حال به دلیل نزدیکی و روابط تاریخی توکیو و تایپه، اتحاد با ایالات متحده به عنوان مهم‌ترین حامی تایوان و همچنین افزایش تنش‌های اخیر میان پکن و تایپه، روابط نزدیک‌تر با تایوان را دنبال کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.