برگزاری جشن در ۶۰۰ نقطه تهران به مناسبت نیمه شعبان

 

حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران ضمن بازدید از غرفه مهر، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: خدمت همکاران تلاشگر خبرگزاری مهر خداقوت عرض کرده و حضور درخشنده در عرصه خبر و مؤثر در نمایشگاه رسانه‌های ایران را به تمام همکاران خبرگزاری تبریک می گویم.

وی با اشاره به توجه ویژه به اعیاد مذهبی در دوره اخیر مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: از جمله سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی,، حوزه تعظیم شعائر اسلامی بوده و اهمیت زیادی داشته است.همانطور که در طول قرن‌ها موضوع عزاداری سید و سالار شهیدان و اهل بیت طاهرین پرشور وجود داشته است و در این سال‌ها از سوی تبلیغات اسلامی نیز به جد دنبال شده است. در همین راستا سیاست گذاری جدید در ۵ سال گذشته در موضوع جشن‌های مذهبی نیز صورت گرفت.

حجت الاسلام حریزاوی افزود: تاریخ جشن‌های مذهبی در ایران به سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی بر می‌گردد علی الخصوص جشن‌های نیمه شعبان که مورد توجه عموم مردم بوده است. اما برای برپایی جشن‌های عظیمی که تاریخ ساز باشند و تفاوت در فضای اجتماعی ایجاد کنند، و همچنین افکار مختلف بتوانند نقش آفرینی کرده و این جشن‌ها ملی نیز باشد نیازمند طرح و برنامه ریزی متفاوت بودیم. در جهان فستیوال‌های مختلف با هزینه‌های گزاف توسط شهرداری‌ها و دولت‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جشن‌ها برای مبارزه با افسردگی و برای بهبود حال مردم بوده در حالی که هیچ بهره‌ای از معنا و محتوا ندارند اما در فضای تبلیغ دینی، جشن‌های مذهبی با ارزش‌های والا و با توجه به معانی و مفاهیم تمدنی برگزار می‌شود. در همین راستا اهتمام فرزندان انقلاب اسلامی به جشن نیمه شعبان امروز به فعلیت رسیده و ما شاهد جشن‌های بی شماری در سطح محله‌ها هستیم.

ششصد نقطه تهران آماده برگزاری جشن‌های نیمه شعبان

حجت الاسلام حریزاوی اظهار داشت: جشن محله‌ها که همان هویت محلی را مورد توجه قرار می‌دهد حول محور مکان مذهبی، ورزشگاه، خانه شهید، مزار شهدای گمنام، مسجد محل و… برگزار می‌شود.این امر از چند سال گذشته با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، شهرداری و مجموعه‌های مختلف از بسیج و سپاه، هیأت‌ها و شوراهای محله‌ها برپا می‌شد. امسال نیز بالای ششصد نقطه در تهران به صورت مشخص با برنامه ریزی های مدون آماده برگزاری جشن‌های نیمه شعبان خواهند بود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جشن عید غدیر گفت: اتفاق مهم دیگر جشن غدیر و مهمانی چند کیلومتری است.اولین سال این رویداد با ده کیلومتر آغاز شد و در شهرهای دیگر چنین الگویی گسترش پیدا کرد. در سال گذشته بیش از صد و ده کیلومتر برای امیرالمومنین (ع) در کشور جشن گرفتند که شاید بتوان گفت در تاریخ تشیع بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه این امر نمایی از روز غدیر در حجة الوداع در آن شرایط سخت است که پیامبر اکرم (ص) پیام خود را برای مسلمانان به یادگار گذاشت، ادامه داد: این جشن سیاست گذاری و اهداف خاص خودش را داشت. ما از آرم سازمانی گذشتیم و به آرمان و هدفمان پرداختیم و خدا را شاکریم که به یک سنت پسندیده تبدیل شده است. جشن‌های کیلومتری غدیر پدیده‌ای است که امروز مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

انتخاب ۵۰ آیه موضوعی بر اساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به در پیش بودن برنامه‌های ماه رمضان گفت: موضوع حفظ قرآن موضوعی است که همیشه مورد برنامه ریزی و اهتمام است. مستحضرید که رهبر فرزانه انقلاب در سالهای گذشته توصیه و مطالبه تربیت ده میلیون حافظ را داشتند. گرچه برای این امر برنامه ریزی هایی انجام گرفت، منتها هنوز به این عدد نرسیده‌ایم.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های تحقق عدد یک میلیون حافظ سهل التناول کردن قرآن یا استفاده راحت از قرآن است، بیان داشت: ما باید کاری کنیم که عموم مردم تعداد آیاتی را که در ذهن دارند افزایش دهند. تعدادی از سوره‌های کوچک را مردم از کودکی حفظ می‌کنند و همین امر موجب انس با قرآن می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به سراغ برخی آیه‌ها در یک نظام موضوعی آمده‌ایم، تصریح کرد: طراحی این نظام موضوعی با مشورت از اساتید و بزرگان قرآنی الهام گرفته است. این آیات موضوعی نیز با انتخاب‌هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بوده. در همین راستا بسته سی الی پنجاه آیه‌ای آماده شده تا همه بتوانند به عنوان آیات ضروری که معنا و مفهوم و نکات پیرامونی خوبی را منتقل می‌کند، را از حفظ کرده و به کار ببندند.

حجت الاسلام حریزاوی افزود: با همکاری مجموعه‌های مختلف مانند هم افزایی جشن غدیر برای این آیات کار شده و در اختیار مفسرین، معلمان و همه کسانی که دل در گرو قرآن دارند قرار می‌گیرد.بر همین اساس در ماه مبارک رمضان شاهد آغاز پویش ملی زندگی با آیه‌ها خواهیم بود.

رویکرد تحولی در برنامه تلویزیونی محفل

وی با تاکید بر اهمیت برنامه قرآنی محفل گفت: امسال از برنامه محفل نباید غافل شد. سال گذشته برنامه دلنشین قرآنی در آستانه افطار که تحول آفرین بود، مهمان خانه‌های مردم بود. این برنامه فی الواقع خیلی‌ها را با قرآن آشتی داد و ما یک برنامه دینی و زیبا را شاهد بودیم. همچنین علاوه بر پخش شدن تکه‌هایی از این برنامه در فضای مجازی استقبال زیادی در خارج از مرزها را از این برنامه مشاهده کردیم.

حجت الاسلام حریزاوی در پایان گفت: امسال با رویکرد تحولی در محفل دو را شاهد خواهیم بود که قوی‌تر از محفل یک است و بخش‌های جذاب‌تری دارد. امیدواریم خداوند این را به عنوان تحفه‌ای از خادمان قرآنی قبول کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.