مروری بر گذشته و حال یک رویداد

آخرین مصاحبه شهید منصور ستاری پیش از سقوط هواپیما/ جزئیات بازخوانی جعبه سیاه هواپیما

کدخبر: ۶۲۲۰۵۰
اقتصادنیوز: حدود 30 سال پیش در همین روزها بود که یکی از چهره های شاخص نظامی کشور بر اثر سانحه سقوط هواپیما به شهادت رسید.
آخرین مصاحبه شهید منصور ستاری پیش از سقوط هواپیما/ جزئیات بازخوانی جعبه سیاه هواپیما

به گزارش اقتصادنیوز، سقوط هواپیما برای مردم ایران به مانند هر کشور دیگری یادآور خاطرات تلخ فراق و از دست دادن‌هاست، خاطراتی که شاید مشمول مرور زمان شوند اما هیچگاه سرد و فراموش نخواهند شد؛ مانند حدود 30 سال پیش که هواپیمای حامل سرتیپ منصور ستاری و مقامات ارشد نظامی حوالی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان سقوط کرد و جان چندین چهره نظامی را گرفت. در این حادثه که در 15 دی ماه سال 1373 رخ داد، سرتیپ منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرتیپ اردستانی، معاون عملیات نیروی هوایی، ‌خلبان یاسینی، معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش و چندین نفر دیگر از اعضای نیرو هوایی شهید شدند.

سقوط این هواپیما به اندازه‌ای شوکه‌کننده، و با توجه به حضور مقامات ارشد ارتش مهم بود که تا چندین هفته پس از حادثه هم تیتر یک رسانه‌ها و مطبوعات بود که به انتشار جزییات تازه از آن می‌پرداختند.

خبر مرتبط
فرمانده نیروی زمینی ارتش: از وجود مبارک ولی فقیه استفاده خواهیم کرد تا به رستگاری برسیم

اقتصادنیوز : فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که «دشمنان با همه‌ توان خود با جنگ ترکیبی علیه کشور ما هجوم آورده‌اند» گفت که ضمن ارتقای بصیرت و آگاهی خود، خانواده و کارکنان زیر مجموعه‌مان، باید بیش از پیش خود را مهیای مقابله با دشمنان کنیم تا آنان را از دستیابی به اهداف شوم خود ناکام بگذاریم.

مانند روزنامه اطلاعات که انتشار اخبار جدید درباره حادثه سقوط هواپیمای فرماندهان نیروی هوایی ارتش در دستور کار خود قرار داده بود و در تاریخ سه شنبه 20 دی 1373، متن مکالمات خلبان این هواپیما در جعبه سیاه را منتشر کرد.

این روزنامه در این باره نوشت: «براساس مکالمه‌های ضبط شده در جعبه سیاه، این هواپیما بر اثر نقص فنی سقوط کرده است، یکی از نزدیکان تیمسار سرلشکر ستاری گفت: اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای جت استار نشان می‌دهد که این هواپیما سه دقیقه پس از پرواز سقوط کرده است. براساس اطلاعات ضبط شده خلبان لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه اصفهان متوجه لرزش‌هایی در شیشه‌های هواپیما می‌شود و احتمال می‌دهد نقص فنی در موتور به وجود آمده است.»

در ادامه این توضیحات آمده است: «خلبان با برج مراقبت تماس می‌گیرد و موضوع را اطلاع می‌دهد. وی از برج مراقبت می‌خواهد تا هر چه سریعتر به فرودگاه بازگردد. برج مراقبت به خلبان می‌گوید اگر فرود را خطرناک می داند اعلام کند تا اقدامات ایمنی ویژه برای فرود اضطراری انجام شود. خلبان پاسخ می‌دهد علائم هشدار دهنده عادی است و نیازی به اقدامات ایمنی خاصی نیست و ولی او تاکید می‌کند که ادامه پرواز در آسمان را صلاح نمی‌بیند و تصمیم دارد هواپیما را در باند فرود بیاورد اما لحظاتی بعد ناگهان هواپیما سقوط می‌کند و آتش می‌گیرد.»

Untitled

پس از انتشار جزییات این حادثه که در پی بررسی جعبه سیاه هواپیما مشخص شد، اطلاعات چند روز بعد یک مصاحبه منتشر نشده از شهید ستاری منتشر کرد؛ مصاحبه‌ای که تاریخ انتشار آن با این روزها تقارن دارد و روز شنبه 24 دی ماه سال 1373 منتشر شد.

در آغاز این مصاحبه آمده است: «تیمسار شهید ستاری در آخرین گفت و گوی خود که چند روز قبل از سانحه هوایی در دیدار از منطقه هوایی شیراز انجام شد، به تشریح میزان آمادگی رزمی نیرو، وضع آموزش و پیشرفت های هوایی و... پرداخت.»

ستاری در این مصاحبه در پاسخ به اینکه آمادگی رزمی نیروی هوایی را چطور ارزیابی می کند، گفت: «الحمدالله برنامه هایی که در مجموع برای این نیرو پیش بینی شده بود تا به حال خوب پیش رفته است و حتی شتابی بیش از آنچه توقع داشتیم، داشته است.»

فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش همچنین گفت: «خط فکری در این نیرو متمرکز بر خودکفایی است و نباید از نظر علمی و تخصصی به هیچکس متکی باشیم. در بخش‌های مختلف نیرو، تخصص ها و آموزش ها از نو تعریف شده و پایه گذاشته شده است. خرید امکانات و تجهیزات جدید برای نیروی هوایی ارتش در برنامه بود که انجام شد.»

شهید ستاری همچنین درباره تقابل با دشمنان توضیح داد: «اشتباه دشمنان این است که آن ها توان ما را در تجهیزات می بینند. ما قدرت های خاص خودمان را داریم که در جهان مثال زدنی است و زائیده انقلاب ماست. اشتباه دیگری که دشمنان مرتکب می شوند این است که در بحث تهدیدهای اینچنین، قدرت رهبری ما را نادیده می گیرند.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «ما قطعا جنگ طلب نیستیم و چشمی هم به مال و اموال کسی نداریم. به عنوان نیروی هوایی ما صف شکن هستیم و همیشه جلو بودیم و خواهیم بود.»

Screenshot_2024_01_14_20_25_35_473_edit_org_telegram_messenger

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید