علم‌الهدی:مال دنیا، متاعی کم ارزش  است/ گودال قبر در کمین همه است/به دنیا دل‎بسته نباشید

ایشان افزود: زمینه نزول این آیه مربوط به ماجرای قارون است. زمانی که برخی افراد قومش به مناظر ثروت او نگاه کردند و گفتند «یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ» و با خود آرزو کردن که کاش مثل او بودند و از لذت‌هایی که او برخوردار است، آن‌ها هم بهره‌مند‌ می‌شدند. با این حال، قرآن کریم می‌گوید که متقین و مؤمنان قوم قارون در همان لحظه با خود گفتند «یْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِر» یعنی خداست که به هرکس بخواهد روزی می‌دهد.

به دنیا دل‎بسته نباشید

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انسان در زندگی دنیایی خود وابسته به امید و آرزوست. همه‌چیز براساس آرزوها شکل می‌گیرد و امید هم دخیل است تا انسان را در طول فراز و نشیب‌های زندگی خود در تکاپو نگه دارد. با این حال، آن‌چه مهم است این است که آرمان و آرزو براساس توهمات و براساس اهداف ازبین رفتنی و نابودشدنی نباشد. تراکم قدرت و ثروت در دنیا نیز یک امر نابودشدنی و موقتی است و دل بستن به آن هیچ مبنا و منطقی ندارد.
ایشان ادامه داد: اگرچه ممکن برادر و خواهر جوانی این‌طور گمان کند که همه‌چیز در قدرت و ثروت نهفته است و همه لذت‌های عالم مشروط به در اختیار داشتن این دو ابزار است اما نخیر، این‌طور نیست. اینکه برادر و خواهر جوان من با خودش فکر کند یک آقایی که در زیباترین کاخ‌ها زندگی می‌کند و بر گران‌ترین خودروها سوار می‌شود، خوشبخت عالم است، این درست نیست.

استغنا، مقدمه طغیان

امام جمعه مشهد تصریح کرد: زندگی برای انسان عادی می‌شود. این ویژگی ذاتی انسان است که به شرایط عادت می‌کند و زندگی در کاخ و سوارشدن بر خودروی گران‌قیمت برای من و شما که نداریم، جلب‌توجه می‌کند اما برای خود فرد به‌تدریج بدیهی می‌شود. در این شرایط، باید بدانید کسی که از بیرون این وجوه از قدرت و ثروت را می‌بیند، نمی‌داند فراهم‎کردن آن مستلزم نگرانی، دلواپسی، دغدغه و درگیرشدن در تنگنای فشارهای عصبی، دشمنی‌ها و درگیری با کسانی است که یا چشم به اموال فرد دارند و یا بنا به هزاران دلیل منطقی و غیرمنطقی، تحمل برخورداری او را ندارند.
ایشان با اشاره به آیات ۶ و ۷ سوره مبارکه علق تأکید کرد: این تصویر قطعی زندگی انسان است که بسیاری از انسان‌ها زمانی که به مکنت و ثروت برسند، خیر از زندگی آن‌ها رخت برمی‌بندد تا جایی که قرآن کریم می‌فرماید «کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَىٰ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ» یعنی انسان طغیان می‌کند اگر استغنا و بی‌نیازی برایش فراهم شود.
مال دنیا، متاع کم‎ارزش در بازار جلب رضای الهی
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: البته رفاه در زندگی خوب است. نعمت خداست و باید شکر کرد اما برای یک دوره گذار که همان زندگانی دنیوی است، انسان نباید هدف گزاری کند تا به امکاناتی برسد که پیشینیان برای او گذاشته‌اند و پس از او هم نصیب نسل‌های بعد می‌شود. در روایت آمده «کانَ علیه السلام یَمْشى فِى الْأَسْواقِ وَحْدَهُ وَ هُوَذاکَ یُرْشِدُ الضّالَّ وَ یُعینُ الضَّعیفَ وَ یَمُرُّ بِالْبَیّاعِ وَ الْبَقّالِ فَیَفْتَحُ عَلَیْهِ الْقُـرْانَ وَ یَقْرَءُ تِلْکَ الّدارُالْأخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لایُریدُونَ عُلُوّا فِى الْأَرْضِ وَ لافَسادا وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ» و تصریح شده که وجود اقدس امیرالمؤمنین(ع) وقتی در بازار راه می‌رفت، فقط این نبود که تردد کند بلکه افراد ناتوان یا گمشده‌ها را نیز کمک می‌کرد و به کسبه یادآوری می‌کرد که اگر شرط توسعه قدرت مالی، تقلب در فروش و کلاه گذاشتن سر مردم است، چرا این کار را بکنید که مال حرام به زندگی شما وارد شود؟
ایشان بیان کرد: برادران و خواهران، عزیزان من، اصل حرف هم همین است. زندگی انسان از زمانی که جوان است تا هنگامی که پا به عرصه میان‌سالی می‌گذارد و در نهایت سالخورده می‌شود، در هر برهه فقط یک تفاوت می‌کند و آن، نزدیک شدن انسان به گودال قبر است. این گودال در کمین همه است؛ چه جوان، چه میان‌سال و چه پیر و نباید این‌طور گمان کرد انسان در جوانی به هر گناهی دست بزند، در میان‌سالی هر مالی که خواست جمع کند تا وقتی به پیری رسید، توبه کند. پیران ما بگویند که تا به این سن که رسیده‌اند، در تشییع و خاک‌سپاری چند جوان شرکت کرده‌اند؟ چه کسی می‌تواند بگوید تا چه زمان زنده است؟ چه کسی از فردای خود خبر دارد؟
آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: در روایت آمده از وجود نازنین علی ابن موسی‌الرضا(ع) سؤال شد «یابن رسول الله کَیْفَ أَصْبَحْتَ» یعنی ای فرزند رسول خدا حالتان چطور است. حضرت پاسخ داد «أَصْبَحْتُ بِأَجَلٍ مَنْقُوصٍ وَ عَمَلٍ مَحْفُوظٍ وَ اَلْمَوْتُ فِی رِقَابِنَا وَ اَلنَّارُ مِنْ وَرَائِنَا» یعنی در برابر اجلی قرار دارم که نزدیک است، در دنیایی زندگی می‌کنم که در آن هر عمل ثبت و ضبط می‌شود، مرگ به تعقیب انسان برمی‌آید و آتش دوزخ پیش روی او قرار دارد. در این موقعیت، چه ارزشی دارد انسان همه زندگی خود را بر تهیه یک کاخ زیبا و خودروی گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کند و دست‌خالی به محضر پروردگارش برسد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.