تیر خلاص یمن در دریای سرخ/ آمریکا از چین کمک خواست!

کدخبر: ۶۱۷۱۵۲
اقتصادنیوز: حملات اخیر نیروهای حوثی در دریای سرخ، بازارهای انرژی را متزلزل و روند صلح یمن را با تردید مواجه کرده است.
تیر خلاص یمن در دریای سرخ/ آمریکا از چین کمک خواست!

به گزارش اقتصادنیوز، با تشدید حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ، ایالات متحده به چین نگاه می‌کند.

در چنین شرایطی، به نوشته المانیتور،  ایالات متحده به دنبال کمک چین برای یافتن راه‌حلی برای این ماجرا ست.

بر اساس گزارش اکوایران، به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت کرد، دولت بایدن از پکن می‌خواهد بر ایران، حامی اصلی حوثی‌ها، فشار بیاورد تا از نفوذ خود برای توقف حملات دریایی در این آبراه استراتژیک استفاده کند. این مقام ارشد گفت: «آمریکا می‌خواهد چین مذاکراتی با ایرانی‌ها درباره بی‌احتیاطی رفتار حوثی‌ها داشته باشد».

طی دو ماه گذشته، حوثی از پایگاه خود در شمال یمن، مجموعه‌ای از حملات موشکی و پهپادی را در دریای سرخ با اهدافی مرتبط با با اسرائیل داشته‌اند، به گفته آن‌ها در واکنش به جنگ اسرائیل در نوار غزه است. 

افزایش حملات باعث اختلال در حمل‌ونقل بین‌المللی شده، به طوری که کشتی‌های تجاری تغییر مسیر داده یا ترددشان را به طور کلی متوقف کرده‌اند. 

برخورد نزدیک

رهبران اسرائیل تهدید کرده‌اند در صورتی که ایالات متحده و شرکای دریایی‌اش حملات یمن را خنثی نکنند، علیه حوثی‌ها اقدام نظامی خواهند کرد. تاکنون، کشتی‌های جنگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه طی یک سری برخوردهای نزدیک، پهپادهای حوثی‌ها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد کاخ سفید تمایلی به صدور مجوز حملات مستقیم آمریکا علیه این متحد تهران ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وانگ یی، همتای چینی وی، در یک تماس تلفنی در 6 دسامبر درباره حملات دریایی حوثی‌ها گفت‌وگو کردند. 

در ماه مارس، چین به ایجاد روابط نزدیک بین عربستان سعودی، که رهبری ائتلاف نظامی علیه حوثی‌ها را رهبری می‌کند، و ایران، که ایالات متحده مدت‌هاست آن را به تسلیح و آموزش حوثی‌ها متهم می‌کند، کمک کرد. ادعا می‌شود حوثی‌ها با استقلال بیش‌تری نسبت به دیگر متحدان منطقه‌ای تهران عمل می‌کنند، اما مقامات آمریکایی به طور دائم ادعاهایی را علیه تهران وارد کرده و ایران را به مسئولیت در این امر متهم می‌کنند.

چین وارد می‌شود؟

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، واشنگتن همچنین آماده مشارکت نیروی دریایی چین در یک گروه امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده است که هدف آن تقویت گشت زنی نیروی دریایی بین المللی در دریای سرخ و اطراف تنگه استراتژیک باب المندب است. این مقام گفت که مشارکت این کشور نشان‌دهنده این است که «جامعه بین‌المللی این حملات آشکار علیه آزادی کشتیرانی را رد می‌کند».

با این حال، مقامات دفاعی کنونی و سابق آمریکا ابراز تردید کردند که کشتی‌های جنگی پکن خود را در معرض خطر خنثی کردن حملات دریایی مذکور قرار دهند. ماه گذشته، سه کشتی نیروی دریایی چین به تماس‌های اضطراری یک نفتکش مرتبط با اسرائیل در حین تلاش برای ربایش تویط دزدان دریایی سومالیایی در خلیج عدن، پاسخ ندادند.

صبح روز سه شنبه در منامه، پایتخت بحرین، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، آغاز به کار یک گروه ضربت تحت یک کارگروه موجود سازماندهی شده توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین را اعلام کرد.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به المانیتور گفت که نیروی حفاظتی پیامی به حوثی‌ها خواهد فرستاد که «شما فقط به اسرائیل حمله نمی‌کنید، بلکه کشتی‌رانی بین‌المللی را مورد حمله قرار می‌دهید و جامعه بین‌المللی آن را تحمل نخواهد کرد». لندرکینگ در این ماه از چندین کشور حاشیه خلیج فارس بازدید کرد تا در مورد امنیت دریایی گفتگو کند و نگرانی‌های مشترکی را در مورد اینکه حملات حوثی‌ها می‌تواند تلاش سه ساله برای پایان دادن به جنگ یمن را از مسیر خود خارج کند، ابراز داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید