انفجار در نیروگاه هسته‌ای ژاپن

عکس: AFP انفجار در نیروگاه هسته‌ای ژاپن

آمار تلفات سونامی اقیانوس آرام همچنان در حال افزایش است

گروه بین‌الملل- دیروز، شنبه، پس از آنکه بیم آن می‌رفت که شدت زلزله قدرتمند ژاپن موجب فروپاشی کامل ساختمان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما واقع در شمال توکیو شود، وقوع انفجار هیدروژن در این نیروگاه، ابری بزرگ از دود و خاکستر برفراز آن بر جای گذاشت که از شدت این انفجار هسته‌ای حکایت داشت.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس آمار رسمی، دوفاجعه همزمان که در روز جمعه سواحل شمال شرقی ژاپن را در هم کوبید، ۵۷۴ کشته برجای گذاشته است، اما گزارش رسانه‌های محلی از کشته شدن دست‌کم ۱,۳۰۰ نفر خبر داده‌اند.

شرکت پاور‌الکترونیک توکیو که اداره نیروگاه دایی‌ایچی فوکوشیما را برعهده داشته است اعلام کرد که چهار تن از کارکنان این نیروگاه به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. به رغم آنکه یکی از کارشناسان هسته‌ای اعلام کرده است که ویرانی نیروگاه اتمی خطر فراگیری ایجاد نخواهد کرد، نگرانی‌ها از گسترش آلودگی هسته‌ای این نیروگاه رو به فزونی است.

شبکه خبری «ان اچ ک» ژاپن گزارش کرده که بخشی از دیواره بیرونی نیروگاه فوکوشیما فرو ریخته است. پیش‌تر، مقام‌های ژاپنی خبر داده بودند که از این نیروگاه مواد رادیواکتیو نشت کرده است. این نیروگاه در اثر زلزله ۹/۸ ریشتری روز جمعه به شدت آسیب دید. آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن می گوید در اطراف نیروگاه فوکوشیما عنصر رادیواکتیو سزیم یافت شده است که نشانگر آن است که سوخت هسته‌ای نیروگاه ممکن است آغاز به ذوب شدن کرده باشد. تصاویری که دیروز از تلویزیون ژاپن پخش می‌شد نشان داد که دیوارهای ساختمانی که رآکتور در آن وجود داشت، فروریخت و تنها اسکلتی فلزی از آن برجای مانده است.

آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن تاکید کرده است که افرادی که خارج از شعاع ده کیلومتری منطقه تخلیه اطراف نیروگاه هستند، در معرض تهدید قرار ندارند. یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرده است: «ما اکنون در حال تحلیل تبعات این انفجار هستیم. ما از همه می‌خواهیم برای ایجاد ایمنی وارد عمل شوند.» وی از مردم خواست تا شعاع شش مایلی (۱۰ کیلومتری) محل حادثه را ترک نمایند.

در پی فاجعه روز جمعه که در آن زلزله‌ای ۹/۸ ریشتری در اعماق اقیانوس آرام منجر به پیدایش یک سونامی عظیم شد، ۵۸۶ نفر کشته و ۱۱۰۵ نفر مفقود شده‌اند. به علاوه پلیس اعلام کرده است که در حدود ۳۰۰ جسد در حاشیه ساحل سندایی، بزرگ‌ترین شهر نزدیک به کانون زلزله پیدا شدند.

فرودگاه بین‌المللی «سندایی» تخریب شده و فرودگاه تازه تاسیس استان ایباراکی نیز به دلیل تخریب سقف سالن ترانزیت به طور کامل تعطیل شده است. همچنین دو فرودگاه پرپرواز «ناریتا» و «هانه دا» تا ظهر دیروز به حالت تعطیل درآمدند و مسافران پروازهای آنجا شب را در فرودگاه گذرانده بودند.

کلیه شبکه‌های تلویزیونی ژاپن نیز با قطع برنامه‌های همیشگی خود از هنگام وقوع زلزله به گزارش لحظه به لحظه از مناطق آسیب دیده، عملیات نجات و تصمیمات اخذ شده دولت و اعلام پس لرزه‌های ناشی از این حادثه می‌پردازند.

در توکیو نیز بلافاصله پس از وقوع زلزله حرکت همه قطارها لغو شد و جمعیت عظیمی از مردم شب را در ایستگاه‌های قطار یا کمپ‌های امدادی گذراندند. همچنین برخی از هتل‌ها و دانشگاه‌های ژاپن ازجمله دانشگاه‌های «توکیو» و «میئجی» واقع در منطقه «بونکیو کو» توکیو، به کمپ‌های اسکان و امدادی تبدیل شده‌اند. در همین راستا کلیه دانشگاه‌های ژاپن با ارسال ایمیل و پیامک پیگیر وضعیت و سرنوشت دانشجویان خود هستند.

ارتباط تلفنی و تلفن همراه در کلیه مناطق زلزله همچنان قطع است اما در توکیو از ساعت ۱۱صبح دیروز به وقت محلی تماس تلفن‌های همراه برقرار شد. ساعتی پس از وقوع زلزله شرکت‌های خدمت‌دهنده سرویس تلفن همراه کلیه راه‌های امکان ارسال پیامک و ایمیل و دسترسی به اینترنت را برقرار کردند.

در حال حاضر نیروهای امداد و نجات متشکل از نیروهای «اورژانس»، «آتش‌نشانی» و نیروهای «دفاع از خود» در مناطق سیل‌زده مشغول عملیات امداد و نجات هستند و کمپ‌های گوناگونی برای اسکان مردم بی خانمان برقرار شده است. دولت با اختصاص هشت فروند هواپیمای امدادی و بیش از ۱۰ فروند بالگرد نجات مشغول ارسال دارو و مواد غذایی به مناطق شمال شرق ژاپن است و پرواز بالگردهای نجات نیز پس از وقوع زلزله بر فراز توکیو و استان‌های اطراف آن دائما ادامه دارد.

نیروهای مردمی نیز برای تهیه غذا برای خسارت دیدگان در کمپ‌های تشکیل یافته مشغول درست کردن «اونی گیری» یک غذای سنتی ژاپنی که از برنج و جلبک دریایی درست می شود، هستند و مردم خسارت دیده نیز به صورت منظم در صفوف مختلف سهم دارو و مواد غذایی خود را می‌گیرند.

دولت ژاپن هزاران نیروی نظامی، صدها هواپیما و ده ها کشتی را روانه مناطق زلزله زده کرده است.

تصاویر هوایی از مناطق آسیب دیده بیانگر جابه‌جایی و تخریب صدها کشتی، خودرو و ساختمان در اثر سونامی است.

کانون زلزله در ۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی توکیو و در عمق ۲۴ کیلومتری گزارش شده است. زمان وقوع زلزله ساعت ۱۴:۴۶ به وقت محلی و مدت زمین لرزه حدود دو دقیقه گزارش شده است. در همین حال، زلزله جدیدی با قدرت ۱/۷ در مقیاس ریشتر مناطق کوهستانی مرکز ژاپن را لرزانده است. حدود سی پس لرزه خفیف‌تر نیز گزارش شده است.

زلزله روز جمعه در ژاپن از نظر قدرت، پنجمین زلزله سهمگینی است که از سال ۱۹۰۰ در جهان گزارش شده است. قدرت این زلزله ۸۰۰۰ بار بیشتر از زمین لرزه ماه گذشته در زلاند نو گزارش شد. گزارش ها همچنین از انفجار شدید در یک مجتمع پتروشیمی در شهر سندای و آتش‌سوزی گسترده در یک پالایشگاه در شهر ایچیهارا، در استان چیبی خبر داد. یک سد هم در فوکوشیما تخریب شده و خانه‌های زیادی را آب برده است.

برق چهارمیلیون خانه در پایتخت ژاپن قطع شده و توقف فعالیت قطار زیرزمینی در این شهر سرگردانی مسافران را به همراه داشته است.

نیروگاه اتمی فوکوشیما واقع در شمال توکیو / عکس: AP