گروه بورس - هدیه لطفی: روز گذشته دو پذیره‌نویسی بانک آریا و اوراق صکوک اجاره در بازار فرابورس صورت گرفت. همچنین پالایش نفت تهران نیز از فردا اقدام به پذیره‌نویسی سهام خود می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، پذیره‌نویسی بانک آریا با معامله ۱۰۰ میلیون سهم، در اولین دقایق روز نخست به پایان رسید.
دیروز در بازار سوم فرابورس، پذیره‌نویسی 100 میلیون سهم بانک آریا به قیمت پایه هر سهم هزار ریال انجام شد.
بنا بر این گزارش، بانک آریا به عنوان بیستمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرد که به عنوان چهارمین بانک خصوصی، پذیره‌نویسی خود را در فرابورس انجام داد و پس از ثبت سهام، در بازار دوم فرابورس مورد معامله خواهد گرفت. سرمایه این شرکت دو هزار میلیارد ریال است که نیمی از آن توسط موسسان تامین شده بود. در همین حال ۱۰ میلیون سهم آن از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و ۹۰ میلیون سهم دیگر در شعبه‌های منتخب بانک ملت به صورت همزمان انجام شد.
آغاز پذیره‌نویسی نخستین اوراق صکوک
همچنین روز گذشته پذیره‌نویسی نخستین اوراق صکوک اجاره در بازار فرابورس آغاز شد.
پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط بهمن به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان، به تعداد 291 هزار و 500 برگه و به قیمت هر ورق یک میلیون ریال در حالی آغاز شد که در ساعت 10 صبح دیروز، نماد معاملاتی مزبور بازگشایی شد و هر شرکت کارگزاری سهمیه‌ای تا سقف 10 میلیارد ریال برای خرید آن در اختیار داشت.
همچنین در اولین روز پذیره‌نویسی حدود نیمی از این اوراق خریداری شد و رقمی معادل ۱۳۱ میلیارد ریال از فروش آن کسب شد.
همچنین در راستای پذیره‌نویسی اوراق مزبور، مدیرعامل شرکت فرابورس با اشاره به این موضوع گفت: پس از شناسایی اوراق صکوک در شورای بورس به عنوان یک ابزار مالی، این نخستین باری بود که این اوراق منتشر شد و برای نخستین بار است که بازار سرمایه ایران توانسته از چنین ابزاری میزبانی کند.
مصطفی امید قائمی ادامه داد: فرابورس در سال ۸۹ با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار توانست ابزار‌های بازار سرمایه ایران را متنوع‌تر کند؛ به نحوی که در این سال اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق گواهی سپرده خاص را وارد ابزار‌های قابل معامله در فرابورس کرد و اوراق اجاره صکوک هم جدیدترین ابزاری است که در فرابورس پذیره‌نویسی آن انجام شد و پس از پایان پذیره‌نویسی، معاملات دست دوم آن در فرابورس انجام خواهد شد.
انتشار صکوک اجاره در سال آینده
در همین حال مدیر اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اعلام مزیت‌های ابزار صکوک و دریافت چند تقاضا به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده بین ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره منتشر شود.
بهروز زارع در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به پذیره‌نویسی نخستین اوراق صکوک اجاره در روز گذشته اظهار داشت: در حالی چندین تقاضا برای انتشار این نوع اوراق به سازمان بورس ارائه شده که ارزش اوراق آماده انتشار در اوایل سال 90 حدود 150 میلیارد تومان است که از سوی چند متقاضی، پذیره‌نویسی خواهد شد.
وی افزود: اوراق صکوک شاید از نظر مکانیزم، کمی پیچیده باشد، اما یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تامین منابع مالی و بهتر از اوراق مشارکت است. در این ابزار علاوه بر معاف بودن از مالیات و پرداخت سود علی‌الحساب هر سه ماه یکبار، نرخ جریمه شکست قبل از سر رسید وجود ندارد و سود تضمین شده پرداخت می‌شود. از طرف دیگر به دلیل قابل معامله بودن در فرابورس، از نقدشونگی بسیار مناسبی نسبت به اوراق مشارکت برخوردار است.
زارع خاطرنشان کرد: همچنین محدودیتی به لحاظ حجم و اندازه صکوک وجود نداشته و برخلاف اوراق مشارکت که در مقاطعی از سال و به طور عمده در هفته‌ها و ماه‌های پایانی سال منتشر می‌شود، اوراق صکوک می‌تواند در هر مقطعی از سال قابل پذیره‌نویسی باشد. این در حالی است که به لحاظ شرعی نیز 100 درصد مطمئن است. علاوه‌بر این موارد، اوراق صکوک دارای ضامن و بازار گردان بوده و از هزینه‌های معاملات پایینی برخوردار است.
به گفته این مقام مسوول، همه فعالان بازار سرمایه می‌توانند با در نظر گرفتن این مزیت‌ها و به مانند اوراق مشارکت اقدام به معامله اوراق صکوک در فرابورس کنند.
زارع در برابر این سوال که به جز صکوک اجاره چه نوع دیگری از این اوراق قابل انتشار خواهد بود، پاسخ داد: کمیته فقهی سازمان بورس بعد از بررسی‌های همه جانبه، مقررات انتشار صکوک اجاره را تصویب و به شورای‌عالی بورس ارائه کرد. دیگر انواع این اوراق مانند صکوک استصناع و مضاربه هم در حال بررسی است تا بعد از تهیه مقررات لازم و تصویب سازمان و شورای عالی بورس، زمینه پذیره‌نویسی و راه‌اندازی دیگر انواع اوراق صکوک فراهم شود.
وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا برآوردی از میزان انتشار اوراق صکوک در سال آینده وجود دارد، پاسخ داد: واقعیت این است که خوشبختانه سرمایه‌گذاران از این ابزار جدید استقبال خوبی به عمل آورده و تقاضا‌های مناسبی هم به سازمان بورس ارائه شده، اما به طور دقیق نمی‌توان برآوردی از میزان انتشار صکوک برای سال آینده داد.
زارع در خاتمه گفت: با این همه پیش‌بینی می‌شود بین 500 تا هزار میلیارد تومان صکوک برای سال 90 منتشر شود.
پذیره‌نویسی «پالایش نفت تهران»
از سوی دیگر شرکت پالایش نفت تهران در نظر دارد مبلغ 50 میلیارد ریال اوراق مشارکت را از طریق بازار فرابورس پذیره‌نویسی کند.
بر این اساس شرکت پالایش نفت تهران، ۵۰۰ هزار برگه از اوراق خود را به منظور تامین مالی بخشی از طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های خود پذیره‌نویسی خواهد کرد.
همچنین مبلغ اسمی هر برگه از اوراق مزبور یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در مضاربی از این رقم، نسبت به سرمایه‌گذاری اوراق اقدام کنند.
همچنین این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس و با نرخ سود سالانه ۱۷ درصد بوده که سود مزبور به صورت هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.
این پذیره‌نویسی با عاملیت شرکت کارگزاری بانک ملی از روز دوشنبه 23 اسفندماه سال‌جاری و به مدت 7 روز آغاز می‌شود.
این اوراق ۴ ساله بوده و تاریخ سررسید آن پایان سال ۹۳ خواهد بود.
شرکت تامین سرمایه امین نیز به عنوان مشاور عرضه، متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن معرفی شده است.