معاون رئیسی: اجرای قانون اساسی جدی گرفته شود/ سران اسرائیل و آمریکا باید محاکمه شوند

 محمد دهقان در نشست خبری به مناسبت برگزاری همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی با اشاره به وضعیت جنگ غزه، اظهار کرد: نقض کامل حقوق بشر در این جنگ از سوی صهیونیست‌ها بر همه جهانیان آشکار شد. اثبات شد اسناد بین‌المللی در زمان جنگ و بحران کارآمدی ندارد و فقط به یک دستاویز برای قدرت‌ها بدل شده است.

وی افزود: رئیس‌جمهوری به همین دلیل عنوان کرد که دادگاه های جدیدی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی لازم است تا در بزنگاه‌ها وظیفه خود را در جلوگیری از جنایت و نسل‌کشی انجام دهد. این جنگ علاوه بر دردناک بودن برای مردم غزه یک حقیقت تلخ را هم نشان داد که سازمان های حقوقی بین‌المللی نمی‌توانند کارآمد و اثرگذار باشند.

واکنش ذوالنوری به افزایش سن بازنشستگی/ خلاف شرع و قانون اساسی است!

دهقان تاکید کرد: در دادگاه‌های جدیدی که شکل گیرد حتماً سران رژیم صهیونیستی و شخص رئیس‌جمهوری آمریکا جو بایدن و سایر سران غربی که رسماً از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی حمایت کردند و به آنان اسلحه رساندند، باید محاکمه شوند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی با حضور رئیس‌جمهوری، برگزار می‌شود، اظهار کرد: این همایش در روز ۱۲ آذر برگزار می‌شود و ناظر به حل مشکلات کشور خواهد بود تا صرفاً هدف از برگزاری آن سخنرانی و اظهارنظر نباشد. همچنین از ۲ هزار استاد حقوق و برخی از سفرا برای حضور در این همایش دعوت کردیم.

وی با اشاره به ارسال مقالات متعدد به این همایش و برگزاری نظرسنجی مردمی در زمینه لزوم اجرای کامل قانون اساسی، گفت: توده‌های مردم و نخبگان هم‌نظر هستند که برای حل مشکلات کشور مهمترین و بهترین راه اجرای کامل قانون اساسی است. این دولت هم تاکید دارد همه اصول قانون اساسی جدی گرفته و برای اجرای آن برنامه‌ریزی شود. هیات پیگیری اجرای قانون اساسی به ریاست خود رئیس‌جمهوری برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب اسلامی تشکیل شده است تا بدون سوگیری سیاسی که در دوره‌های گذشته گاهی شاهد آن بودیم به همه اصول قانون اساسی و اجرای آن توجه شود.

دهقان یادآور شد: لایحه برگزاری تجمعات را آماده کرده‌ایم، خانه ملی قانون اساسی مجوز تأسیس گرفت و سامانه ملی اجرای قانون اساسی را با تاکید بر مشارکت خود مردم در این زمینه شکل دادیم تا شکایات خود را در زمینه اجرانشدن قانون اساسی به ما منتقل کنند. در حوزه‌های سیاسی و دفاع از حقوق زنان هم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.