این پول شهرداری برکت ندارد بافت فرسوده تهران

«مهدی عباسی»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با تاکید بر این که براساس مصوبه شورا، شهرداری تهران حق ندارد برای تجمیع پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده، از شهروندانی که قصد نوسازی منازل خود را دارند، عوارض دریافت کند، اظهار داشت: در دوره کنونی مدیریت شهری تصمیم گرفته شد که برای ترغیب مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی را در اختیار شهروندان بگذاریم که یکی از آنها تخفیف و بخشودگی عوارض ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده بود.

وی افزود: ساکنان بافت‌های فرسوده اغلب جزو اقشار کم‌درآمد هستند که توان مالی لازم برای نوسازی منازل خود را ندارند. به همین دلیل شورای ششم، هم یک طبقه تراکم اضافه برای نوسازی ساختمان‌های مسکونی در این بافت‌ها را تصویب کرد و همچنین تخفیف و بخشودگی عوارض ساخت‌وساز برای پلاک‌های تجمیعی در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده را به تصویب رساند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس مصوبه شورا که برای تسریع در احیای بافت‌های فرسوده پایتخت و حمایت از افزایش تولید ساختمان‌های نوساز در محدوده‌های مصوب این بافت‌ها به تصویب رسیده است، شهرداری باید برای پلاک‌های تجمیعی ۱۵۰ متر به بالا، بخشودگی کامل عوارض و تخفیف ۱۰۰ درصدی در نظر بگیرد و برای پلاک‌های تجمیعی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر نیز تخفیف ۸۰ درصدی بدهد.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرداری تهران در حال حاضر این تخفیف‌ها را اعمال نمی‌کند و از شهروندان برای نوسازی پلاک‌های تجمیعی ۱۵۰ متر به بالای موجود در بافت‌های فرسوده عوارض می‌گیرد و برای پلاک‌های تجمیعی کوچکتر نیز تخفیف لازم را نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تاکید کرد: این اقدام شهرداری تهران کاملا برخلاف مصوبه شورا است و مسئولان مدیت شهری باید پاسخ بدهند که با چه مجوزی مصوبه شورای شهر را دور زده‌اند؟ به نظر می‌رسد برخی مسئولان شهرداری تهران به دریافت عوارض ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده نگاه درآمدی دارند و تصور می‌کنند که باید از هر راهی به درآمدزایی بپردازند.

عباسی با تاکید بر این که شهرداری تهران از نظر قانونی اجازه ندارد که تخفیف‌های مصوب شورا برای نوسازی پلاک‌های تجمیعی در بافت‌های فرسوده را اعمال نکند، عنوان کرد: کسانی که مجوز صدور چنین مجوزهایی را دریافت می‌کنند، متخلف هستند و از مسئولان شهرداری می‌خواهیم ضمن جلوگیری از تداوم این روند، اگر حقی از کسی در این زمینه ضایع شده است، به‌سرعت جبران شود.

نماینده مردم تهران در پارلمان شهری تصریح کرد: مدیریت شهری حق ندارد از هر طریقی که خواست درآمد کسب کند و قطعا پول‌هایی که شهرداری تهران بابت عوارض ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده از شهروندان گرفته است، پول‌های بی‌برکتی است که نوعی درآمد نامشروع محسوب می‌شود و حتی اگر باعث شود ارقام درآمدی شهرداری بالا برود، هیچ افتخاری ندارد. 

وی در پایان گفت: مسئولان شهرداری تهران را به بازگشت به قانون و احترام به مصوبات شورا توصیه می‌کنم و از دوستان می‌خواهم حد و اندازه خودشان را بدانند و براساس آن قدم بردارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.