خبر مهم غریب آبادی درباره آزادی ۵ ایرانی از زندان‌های آمریکا

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی از آزادی ۵ هموطن ایرانی از زندان‌های آمریکا خبر داد.

کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل  قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "پس از یک تلاش موفق تیمی، ۵ هموطن ایرانی در زندان‌های آمریکا امروز آزاد و دو نفر از آنان از طریق دوحه وارد تهران می‌شوند. ستاد حقوق بشر در کنار دولت و قوه قضاییه در احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور مصمم خواهد ماند."

این تبادل بر اساس توافق دو کشور با میانجی‌گری عمان و نیز تلاش قطر با هدف آزادی ۵ زندانی ایرانی از زندان‌های آمریکا و نیز ۵ زندانی شهروند آمریکایی که با حکم مراجع قضایی در ایران دوران محکومیت خود را می‌گذرانند صورت گرفته است.

خبر فوری وزارت خارجه: امروز زندانیان با آمریکا مبادله می‌شوند

طبق توافق بخشی قابل توجهی از پول‌های بلوکه شده ایران که به دلیل تحریم‌های امریکا علیه کشورمان امکان آزادسازی آن وجود نداشت، آزاد می‌شود.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، اطلاع‌رسانی درباره تبادل زندانیان بین دو کشور ایران و آمریکا به وزارت امور خارجه کشورمان سپرده شده است؛ اما تاکنون هویت و اسامی زندانیان آمریکایی که در این تبادل از زندان‌های کشور آزاد می‌شوند، اعلام نشده است.

قوه قضاییه بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته از انتشار هویت این زندانیان خودداری کرده است.

امروز ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: امیدواریم که امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن دارایی‌های ایران باشیم و این به حساب ایران در یکی از کشورهای دوست منتقل شود. بر همین مبنا موضوع تبادل زندانیان هم در همین روز انجام خواهد شد و پنج شهروند ایرانی آزاد خواهند شد.

به گفته کنعانی، دو تن از شهروندان بر اساس علاقه خود وارد ایران خواهند شد، یک نفر از آنها به خانواده در کشور ثالث منتقل می‌شود و دو نفر دیگر در آمریکا می‌مانند و پنج شهروند آمریکایی هم در اختیار طرف آمریکایی قرار می‌گیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.