درخواست مهم وزیر ارشاد درباره حج عمره

شورای برنامه ‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کربلا تشکیل شد و ضمن بررسی چگونگی خدمات‌رسانی اربعین، بر ضرورت تعیین تکلیف عمره، تاکید شد.

محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این نشست، با بیان اینکه با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سطح دولت و ستادهای مردمی، امسال کار خدمت‌رسانی به زائران تسهیل شده است، اظهار کرد: با ابتکاراتی که صورت گرفت مشکلات بسیاری رفع شد.

او به اقدامات رییس سازمان حج و زیارت در حج و اربعین اشاره کرد و از نقش حمایتی و راهبری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و پشتیبانی‌ها از فعالیت‌های سازمان حج و زیارت تقدیر کرد و افزود: امیدواریم با سیاست‌گذاری و راهبری مناسب بتوان درحوزه اربعین تحول ایجاد کرد.

عکس خبرگزاری انگلیس از مراسم اربعین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه کارهای صورت گرفته در قالب ستاد مرکزی اربعین را قابل تقدیر دانست و گفت: ظرفیت‌های مردمی بالایی در حوزه اربعین وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تکلیف سفرهای عمره نیز باید هرچه سریعتر مشخص شود، افزود: ضمن جمع‌بندی آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در جلسه آینده شورای‌عالی حج، یک پیشنهاد عملی با هدف حل مشکلات فعلی ارائه شود.

او در ادامه بیان کرد: امیدواریم مسیر مراسم اربعین با شکوه‌تر و قوی‌تر از گذشته استمرار یابد.

اسماعیلی همچنین از حمایت‌های رییس‌جمهور تشکر کرد و گفت: ایشان چند جلسه ستاد مرکزی اربعین را حضور داشت و پیگیر امور بود. با تدبیر ایشان امسال جریان مردمی ورود جدی‌تری به روند مدیریتی اربعین داشت که نتایج مثبتی به دنبال داشت.

حمیدرضا محمدی ـ معاون عتبات سازمان حج ـ از ثبت‌نام ۳ میلیون و ۸۰ هزار زائر در سامانه سماح برای اربعین خبر داد و گفت: از این میان، بیش از ۲ میلیون و ۸۱۰ نفر حق بیمه خود را پرداخت کردند.

او افزود: موج بازگشت زائران ایرانی سه روز آینده ارزیابی می‌شود؛ لذا هماهنگی و آمادگی‌های لازم در بخش‌های مختلف ضروری است.

سید عباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ از حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین و روند اعزام زائران به عراق در قالب «طرح نوین عتبات» گزارشی داد و تاکید کرد: ایجاد وضعیت بهتر برای زائران در سفرهای زیارتی و توجه به بعد فرهنگی و حفظ شأن و کرامت زوار از اولویت‌های مجموعه حج و زیارت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز اتفاقی را که این روزها در سرزمین عراق در جریان است را در طول تاریخ بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: به یاری خدا مردم سرفراز عراق میزبان بزرگترین حرکت آئینی در جهان هستند و به برکت وجود امام حسین (ع) بزرگترین اجتماع بشری در این سرزمین شکل می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین توصیه‌هایی را درباره بازگشت زائران بیان کرد و بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره پرهیز از رانندگی در حال خستگی تاکید کرد و افزود: وظیفه همگان حفظ کرامت و شأن زائر است.

نواب با اشاره به نحوه راهبری مراسم اربعین در ایران و عراق، تاکید کرد: برای آنکه مشکلی پیش نیاید و خدمات بهتری به زائر ارائه و کارها روان‌تر و بهتر انجام شود، اطلاع‌رسانی و هماهنگی بیشتر ضروری است.

او همچنین به فعالیت شرکت‌هایی که تحت نظارت سازمان حج و زیارت و در قالب طرح نوین عتبات زائر به عراق اعزام می‌کنند، اشاره کرد و افزود: تغییرات صورت گرفته ولی کافی نیست، شرکت‌های اعزام‌کننده زائر به عتبات باید فرصت خدمتگزاری را ارج دهند و با افرادی که به دنبال سوء‌استفاده هستند برخورد شود.

نواب افزود: نسبت به ادامه همکاری افرادی که خادم نیستند تجدید نظر شود. در عین حال خادم زائر نیز نباید لطمه ببیند، بلکه باید فعال در صحنه حضور داشته باشد و خدمات مطلوب ارائه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.