موافقت عراق با ورود اتوبوس‌های ایرانی به داخل خاک خود

سخنگوی ستاد اربعین در عراق گفت: مقامات عراقی با ورود اتوبوس های ایرانی به این کشور جهت انتقال زائران اربعین از کربلا به مرز مهران موافقت کردند.

«غلامرضا اباذری» در بغداد اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده با مقامات عراقی، اتوبوس‌های ایرانی فقط می‌توانند از مرز مهران وارد و از این همین مرز خارج شوند و نمی‌توانند از سایر گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور ورود و خروج کنند.

تشریح وضعیت ترافیکی محورهای منتهی به مرزهای کشور

وی با اشاره به هماهنگی‌های خوب بین مقامات دو کشور برای برگزاری راهیپمایی اربعین حسینی در سال جاری اظهار داشت: خوشبختانه با هماهنگی و تلاش‌های انجام شده از سوی مسوولان دو کشور امسال شاهد حرکت روان و راحت زائران امام حسین (ع) از ایران به عراق و بالعکس هستیم و امسال در ۶ گذرگاه مرزی بین دو کشور مشکلاتی که در سال‌های قبل پیش آمد، وجود نداشت.

سخنگوی ستاد اربعین در عراق با اشاره به سهولت ورود و خروج زائران اربعین از باجه‌های بازرسی و ثبت هویت زائران در گذرگاه های مرزی در اربعین امسال تصریح کرد: امسال وضعیت حمل و نقل نسبت به سال‌های گذشته قابل قیاس نیست. سال‌های گذشته گزارش‌هایی داشتیم که زائران در این هوای گرم برای مدت طولانی و بعضا چندین ساعت چشم انتظار وسیله نقیله بودند و خودروهای شخصی و عمومی برای زائران وجود نداشت.

وی افزود: اما امسال به یاری خدا، «حشد الشعبی» و «تیار الصدری» در مرز مهران در زمینه حمل و نقل زائران کمک کردند و مردم عراق نیز در این زمینه دست به کار شدند و خوشبختانه در زمینه حمل و نقل، بحران نداشتیم.

اباذری با بیان اینکه یکی از بهترین مراسم‌های راهپیمایی اربعین در طول تاریخ را شاهد هستیم، افزود: حمل و نقل زائران بسیار خوب و روان انجام شد و انواع و اقسام خودروها با کرایه‌های مناسب و حتی در بسیاری موارد به طور رایگان در اختیار زائران اربعین قرار گرفت.

وی با اشاره به بروز پنج سانحه رانندگی برای زائران اربعین در جاده‌های عراق که منجر به فوت و مصدومیت تعدادی از زائران شد، افزود: گرچه درگذشت تعدادی از هم‌وطنان و سایر زائران اربعین، ما را متاسف و نگران کرد اما در مجموع تعداد فوتی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بود.

سخنگوی ستاد اربعین در عراق در ادامه با اشاره به اینکه قرار است زائران ایرانی اربعین پس از انجام زیارت هرچه سریع‌تر شهر کربلا را به سمت کشور ترک کنند، گفت: باتوجه به اینکه بیشترین تردد زائران اربعین از مرز مهران انجام می‌شود و مهران یکی از مرزهای خیلی شلوغ است، لذا سفیر ایران با رایزنی با مقامات عراقی، هماهنگ کرد تا در روزهای آینده اتوبوس‌های ایرانی بتوانند زائران کشورمان را از شهر کربلا تا مرز مهران منتقل کنند.

پیش از این امکان ورود خودروهای شخصی به خاک عراق (کاپوتاژ) وجود نداشت و برخی از اتوبوس‌های ایرانی تا نخستین شهر مرزی عراق امکان جابجایی زائران را داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.