روایت رسانه آمریکایی از سقوط هواپیمای پریگوژین

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان عصر چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد، تصاویر ویدئویی که روز چهارشنبه منتشر شد، هواپیمایی را نشان می دهد که دود از آن در آسمان منتشر می شود و درحال سقوط در منطقه  تِوِر روسیه است.

سی ان ان افزود: ویدئویی از بقایای موتور هواپیما که در محل سقوط آن در منطقه  تِوِر در شمال غربی مسکو گرفته شده است، با هواپیمای ثبت شده به نام یوگنی پریگوژین رئیس واگنر مطابقت دارد.

به گزارش سی ان ان، در این ویدئو، چهار رقم آخر شماره ثبت بر روی بقایای موتور هنوز در حال سوختن مشاهده می شود که این عدد ۲۷۹۵ است. هواپیمای پریگوژین با نام RA-۰۲۷۹۵ ثبت شده است.

سی ان ان ادامه داد: تجزیه و تحلیل اضافی از لاشه در مقایسه با عکس های قبلی هواپیما، همچنین نشان می دهد که ویژگی های دیگر موتور، از جمله رنگ آن، با هواپیما مطابقت دارد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: ویدئویی که توسط خبرگزاری رسمی روسیه ، ریانووستی منتشر شده است نشان می‌دهد که هواپیمای مشابه امبرائر تقریباً به صورت عمودی از آسمان سقوط می‌کند.

طبق اطلاعات پروازی، هواپیما قبل از توقف ارسال اطلاعات، به ارتفاع حدود ۲۶ هزار پایی رسیده بود.

شبکه خبری سی ان ان وابسته به دموکرات ها افزود: مقامات ارشد دولت بایدن بارها و علناً هشدار داده اند که یوگنی پریگوژین رئیس واگنر، پس از رهبری یک شورش مسلحانه علیه روسیه در اوایل سال جاری، ممکن است توسط کرملین کشته شود.

جو بایدن گفته بود: "اگر من جای او بودم، مراقب غذای خود می بودم. من جای او بودم به منوی غذایی خود توجه می‌کردم."

بیل برنز رئیس سیا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه سخنان بایدن را تکرار کردند و برنز اشاره کرد که پوتین سابقه طولانی در تلافی دارد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت: تجربه من نشان می دهد پوتین استاد تلافی است. بنابراین اگر پریگوژین به خاطر این اقدام مجازات بیشتر نشود، من تعجب خواهم کرد. پس ‌نظر رئیس جمهور آمریکا درست است. اگر من جای پریگوژین بودم، کسی که غذای مرا بررسی می کند، اخراج نمی کردم.

بلینکن نیز در ماه جولای گفته بود:«اگر من جای آقای پریگوژین بودم، بسیار نگران بودم. ناتو سیاست درهای باز دارد. روسیه سیاست پنجره‌های باز دارد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.