درخواست تازه طالبان از آمریکا

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان از نمایندگان آمریکا در دوحه خواست تا تحریم‌ها علیه طالبان از میان برداشته شوند.

به گفته‌ سخنگوی طالبان تعامل میان طالبان و آمریکا و آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان نیز بخشی از گفت‌وگوها بوده‌ است.

ذبیح الله مجاهد گفت: «در پیشرفت افغانستان موانعی ایجاد نشود و به افغان‌ها اجازه داده شود تا در راستای پیشرفت خود کار کنند. با طرف قطری هم صحبت‌های داشتیم و این مذاکرات ادامه دارد. جزئیات کامل در آینده منتشر خواهد شد.»

نشست دوحه درباره افغانستان با حضور هیاتی از مقام‌های طالبان به رهبری امیرخان متقی و نمایندگان آمریکا در امور افغانستان از جمله توماس وست و رینا امیری پایان یافت.

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی برگزاری چنین نشست‌هایی را برای افغانستان مهم می‌خوانند.

نجیب الرحمن شمال کارشناس مسائل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «تحکیم روابط سیاسی، دیپلماتیک، مناسبات و نزدیکی میان کشورها می‌تواند برای تحکیم صلح، ثبات و امنیت نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای منطقه هم با اهمیت باشد.»

عزیز معارج یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی گفت: «بعد از سپری شدن دو سال حکومت طالبان، هیات بلندپایه طالبان با هیات آمریکایی، به درخواست آمریکا دستورکار خاص و موثر خود را دارد. در دوحه پیش از این مذاکرات سرنوشت‌ساز طالبان با آمریکا صورت گرفته بود.»

پیش از این وزارت خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه گفت نمایندگان ویژه این کشور در امور افغانستان در سفر پنج روزه به شهر آستانه قزاقستان و دوحه قطر با مقام‌های طالبان درباره حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار عادلانه با تمام افغان‌ها به ویژه زنان و دختران، مسائل امنیتی و تلاش برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.