چرا همسری که فساد اخلاقی دارد باز هم مهریه می گیرد؟

بر اساس قوانین شرع و فقه و بر اساس ملاک‌هایی که بیشتر افراد جامعه را در برمی‌گیرد، تمام زنان به مجرد عقد ازدواج مالک مهریه می‌شوند، و مواردی مانند نشوز یا فساد اخلاقی نیز موجب سلب مالکیت آنان بر مهریه نخواهد شد.

وبسایت اسلام‌کوئست در آخرین پاسخ خود به پرسش های دینی مخاطبان، به پرسش زیر پاسخ داده است:

پرسش:

چرا همسری که ناشزه است، و یا احیانا فساد اخلاقی نیز دارد، باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود؟

پاسخ اجمالی:

در مورد فلسفه مهریه گفته شده است که مهریه جنبه جبران خسارت دارد و پشتوانه‌ای برای احترام به حقوق زن است. علاوه بر این، مهریه(صداق)، نشانی از راستگویی مرد در پیمان خود در تشکیل خانواده و زندگی زناشویی است.

البته باید توجه داشت که فلسفه‌ و حکمتی که برای احکام و حقوق بیان می‌شود، علت تامه برای حکم نیست تا احکام دائر مدار و تابع آن باشد؛ بلکه ناظر به موارد غالب و اکثریت است، و در موارد استثنا نمی‌توان به دلیل عدم وجود فلسفه و حکمت، از اجرای احکام سر باز زد؛ مانند این‌که فلسفه و حکمت ممنوعیت عبور از چراغ قرمز، احتمال تصادف و ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی در رانندگی است؛ اما با این وجود حتی در صورت خلوت‌بودن خیابان و فقدان فلسفه و حکمت یاد شده نیز نمی‌توان از چراغ قرمز عبور کرد!

بنابر این، بر اساس قوانین شرع و فقه و بر اساس ملاک‌هایی که بیشتر افراد جامعه را در برمی‌گیرد، تمام زنان به مجرد عقد ازدواج مالک مهریه می‌شوند، و مواردی مانند نشوز یا فساد اخلاقی نیز موجب سلب مالکیت آنان بر مهریه نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.