اگر شورای نگهبان وجود نداشته باشد امنیت انتخابات مخدوش می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در کنار این هجمه‌های رسانه‌ای دشمن عده‌ای هم در داخل حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند و نمی‌دانند که اگر شورای نگهبان وجود نداشته باشد و یا به وظیفه خود به خوبی عمل نکند، امنیت انتخابات مخدوش می‌شود.

اکثریت کشورها نهادی را برای نظارت بر قانونگذاری و همینطور نظارت بر روند کاری انتخابات در کشور خود دارند که عناوین آنها متفاوت است اما محتوای کار یکی است.

مردم مطالبات جدی دارند/بدون تردید امروز دارای مشکلاتی هستیم

در بسیاری از کشورهای غربی که مدعی دموکراسی هستند کنترل شدیدی بر روند کاری انتخابات وجود دارد و این در حالی است که همین کشورها سعی دارند سازوکار عملکرد شورای نگهبان را در کشور ما زیر سؤال ببرند.

شورای نگهبان توانسته کارنامه موفقی را از عملکرد خود در طول چهل و سه سال گذشته به نمایش بگذارد و بدون تأثیرپذیری از فشارها کار خود را در حوزه‌هایی که به این نهاد محول شده ادامه داده است.

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این موضوع گفت: شورای نگهبان قانون اساسی یکی از مهمترین ارکان نظارتی در کشور است که هم نظارت بر اجرای قانون اساسی و هم نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و انطباق این مصوبات با شرع و قانون اساسی را برعهده دارد

وی افزود: شورای نگهبان همچنین مسؤولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و سابقه کاری این نهاد انقلابی نشان می‌دهد که در شرایط مختلف به خوبی توانسته وظیفه نظارتی خود را در حوزه انتخابات و سایر بخش‌ها به انجام برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من معتقدم که شورای نگهبان هنوز اختیارات لازم را ندارد و وقتی حوزه اختیارات شورای نگهبان با شورای قانون اساسی در فرانسه و یا در دیگر نهادهای مشابه در کشورهایی همچون انگلیس و سایر کشورهای غربی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که شورای نگهبان در مقایسه با نهادهای مشابه خود در این کشورها اختیارات کمتری دارد.

نوباوه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که همان کشورهایی که شورای نگهبان ما را آماج حملات رسانه‌ای قرار می‌دهند، شوراهای حراستی، حفاظتی و قانونگذاری آنها در بحث انتخابات بسیار سختگیر و دارای اختیاراتی کنترلی به مراتب بیشتری نسبت به شورای نگهبان ما هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در کشور آمریکا هیچ‌وقت بیش از دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا نمی‌کند و این در حالی است که صدها حزب و گروه در آمریکا وجود دارد و آنها برای انتخابات دارای کاندیدا هستند، اما سیستم نظارتی آنها بر حوزه انتخابات تصمیم می‌گیرد که تنها دو نفر به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور حضور داشته باشند و هیچ‌کس هم نسبت به این تصمیم معترض نیست، اما همین کشورها نسبت به نظارت شورای نگهبان ما کاملا براساس قانون کار خود را انجام می‌دهد هجمه می‌کند و سعی در زیر سؤال بردن آن دارند.

وی اظهار کرد: متأسفانه می‌بینیم که در کنار این هجمه‌های رسانه‌ای دشمن عده‌ای هم در داخل آگاهانه یا ناآگاهانه حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند و نمی‌دانند که اگر شورای نگهبان وجود نداشته باشد و یا به وظیفه خود به خوبی عمل نکند، امنیت انتخابات مخدوش می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید اختیارات شورای نگهبان را به صورت قانونی افزایش دهیم چرا که تنها جایی که کار حراست از قانون اساسی که میثاق ملی ماست را انجام می‌دهد شورای نگهبان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.