درخواست فوری «گوترش» از اسرائیل

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشبرد طرح‌ ساخت بیش از ۵۵۰۰ واحد شهرک سازی جدید را در «کرانه باختری اشغالی» محکوم می کند.

واکنش تند «کنعانی» به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

وی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید می کند که شهرک سازی ها نقض آشکار قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل است. وی بار دیگر از دولت اسرائیل می‌خواهد که توسعه شهرک‌ سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فوری و بطور کامل متوقف کند و به تعهدات قانونی خود در این زمینه کاملاً احترام بگذارد.

فرحان حق ادامه داد: گسترش مستمر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی، نیازهای بشردوستانه را تشدید می‌کند، به طور قابل‌توجهی به خشونت دامن می‌زند، خطر رویارویی را افزایش و اشغال را تثبیت و حق مردم فلسطین را برای تعیین سرنوشت تضعیف می‌کند.

معاون سخنگوی سازمان ملل گفت که دبیر کل سازمان ملل معتقد است که این شهرک سازی ها امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین و توان دستیابی به راه‌حل دو کشوری و صلح عادلانه، پایدار و جامع را مختل می‌کند.

شورای عالی برنامه ریزی و ساخت رژیم صهیونیستی روز دوشنبه احداث پنج هزار و ۶۲۳ واحد شهرکسازی جدید در کرانه باختری را تصویب کرد.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و شهر قدس در سال ۱۹۶۷ توسط رژیم اسرائیل، بیش از ۴۵۰ شهرک صهیونیست نشین در این مناطق ساخته شده که حدود ۶۵۰ هزار صهیونیست در آن‌ها ساکن هستند.

با وجود مخالفت‌های جهانی با شهرک‌سازی‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم در دهه‌های گذشته بر غصب و مصادره بیشتر شهروندان فلسطینی و احداث شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری از جمله شهر اشغالی قدس افزوده است.

رویترز مدعی شد / اروپا بر خلاف تعهد برجام تحریم موشکی ایران را حفظ می‌کند!

شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال ۲۰۱۶ با صدور قطعنامه ۲۳۳۴ بار دیگر هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام و بر ضرورت تخلیه فوری تمامی شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در کرانه باختری تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی بارها این قطعنامه را نقض کرده و نه تنها شهرک‌سازی را متوقف نکرده، بلکه آن را شدت بخشیده است.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه سه شنبه طی نشستی به بررسی تحولات کرانه باختری و تشدید تنش ها در این منطقه پرداخت که این نشست با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی پایان یافت.

این بیانیه مطبوعاتی که توسط «لانا نوصیبه» نماینده امارات بعنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل قرائت شد، از رژیم صهیونیستی خواست تا در خصوص حوادث جاری در کرانه باختری مسؤولیت پذیر باشد.

نماینده امارات در شورای امنیت تأکید کرد که شرایط در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر، وزارت امورخارجه فلسطین سه‌شنبه شب در بیانیه ای شدیداللحن، تصمیم رژیم صهیونیستی برای موافقت نهایی با احداث بیش از پنج هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیستی را محکوم کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این اقدام، جنایت جدید تل‌آویو علیه ملت فلسطین و ادامه جنگ اشغالگران علیه ماهیت فلسطین در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نقض آشکار حقوق بین الملل و توافقات ژنو و زیر پا گذاشتن آشکار قطعنامه‌های بین المللی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.