آخرین خبرها از سودان/ درگیری‌های شدید در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری

به رغم اعلام آتش بس اعلام شده به مناسبت عید فطر، درگیری‌های شدید در سودان همچنان ادامه دارد و کشورها به سرعت در حال خارج کردن اتباع خود هستند.

درگیری‌های شدید در سودان میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع»  وارد هفتمین روز خود شده است و زد و خوردها علی‌رغم آتش‌بس اعلام شده در عید فطر همچنین ادامه دارد. به گفته منابع محلی تمامی ساعات نیمه شب تا صبح امروز صدای انفجار و تیراندازی‌ها شهر خارطوم پایتخت سودان را در بر گرفته بود.

ترامپ وعده انتخابات داد!

به نوشته الجزیره، صدای ضد هوایی مدام در خارطوم شنیده می‌شود و درگیری‌های شدیدی در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری سودان در منطقه «حله حمد» و مرکز فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در گرفته است.

همچنین سقوط چند خمپاره در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری سودان موجب آتش‌سوزی شده و دود بلندی از این نقطه مشاهده می‌شود. همزمان در منطقه «خوجلی» در شمال کاخ ریاست‌جمهوری نیز صدای چندی انفجار مهیب به گوش رسیده است.

دود غلیظ در خارطوم. امروز (۲۲ آوریل)

به گفته منابع سودانی عمده درگیری‌ها امروز در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری، و شهر «ام درمان» و «خارطوم بحری» در اطراف پایتخت جریان دارد و همزمان جنگنده‌های ارتش نیز مدام در آسمان این مناطق در حال پرواز هستند. در شهر «ام درمان» بر اثر سقوط یک خمپاره شش غیر نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان منطقه «الصحافات» در جنوب خارطوم نیز در معرض حملات ارتش سودان قرار گرفته است و در طول خیابان‌های «الانقاذ» و «الصناعات شرقی» نیز درگیری‌های شدیدی میان دو طرف جریان دارد.

از سوی دیگر، اتحادیه پزشکان سودان طی بیانیه‌ای اعلام کرد از صبح تا ظهر روز شنبه (امروز) ۱۳ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها کشته شده و ۱۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند تا مجموع تلفات غیرنظامیان در یک هفته گذشته به عدد ۲۵۶ نفر برسد. در مجموع ۱۴۵۴ تن دیگر مجروح شده‌اند. البته به دلیل شدت درگیری‌ها در برخی مناطق امکان امدادرسانی و آمارگیری دقیق هنوز وجود ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: «زخمی‌ها و کشته شدگان بسیاری به خصوص در شهر الابیض وجود دارد که امکان دسترسی به آن‌ها نیست. همزمان که بسیاری از بیمارستان های کشور آسیب دیده و دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند، باقی بیمارستان‌ها نیز ملوء از مجروحینی است که با کمبود دارو مواجه شده‌اند». این اتحادیه روز گذشته اعلام کرد که ۵۵ بیمارستان سودان به دلیل درگیر‌ی‌های نظامی از خدمت‌رسانی خارج شده است.

انجمن پزشکان سودان همچنین خبر داد که امروز شش آمبولانس هدف تیراندازی قرار گرفته است و نظامیان دو طرف درگیری مانع از عبور نیروهای امدادی به سمت اسیب دیدگان شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی دیروز (جمعه) اعلام کرد که درگیری‌های سودان تاکنون موجب کشته شدن ۴۰۰ نفر و مجروحیت بیش از ۳۵۰۰ نفر شده است.

در این میان هر دو طرف یکدیگر را به مزدوری طرف‌های خارجی و کودتا متهم می‌کنند.

در این میان «احمد آدم بخیت» وزیر توسعه اجتماعی سودان نیز گفت که مردم خارطوم در حال فرار به خارج شهر هستند و بسیاری به سمت شهر «وَد مدنی» در جنوب شرق پایتخت فرار کرده‌اند. او در تشریح وضعیت وخیم برخی مناطق گفت که اجساد کشته شدگان بر روی زمین افتاده است و طبق برنامه این وزارتخانه یک تیم مسلح تلاش دارد اجساد را جمع‌آوری کند تا مانع شیوع بیماری‌ در شهر شود.

در همین حال کشورهای بسیاری به سرعت درحال خارج کردن اتباع خود از سودان هستند. خروج اتباع خارجی و اعضای نمایندگی‌های دیپلماتیک مستقر در این کشور می‌تواند یکی از نشانه‌های استمرار درگیری‌ها و حتی تشدید آن باشد. طبق اعلام ارتش آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین در شریع ترین زمان ممکن اتباع خود را خارج می‌کنند. هر دو طرف درگیری نیز گفته‌اند که فرودگاهها برای خروج اتباع دیگر کشورها کاملا باز است. هرچند هیچ کشوری ریسک پرواز از خارطوم را به جان نمی‌خرد.

رسانه‌های انگلیسی نوشته‌اند که نیروها و هواپیماهای این کشور در پایگاهی در یکی از کشورهای همسایه سودان در حالت آماده‌باش هستند تا اتباع انگلیسی را خارج کنند. عمده کشورها تلاش دارند از جیبوتی برای این کار کمک بگیرند.

علاوه بر این کشورهای عربستان سعودی، عراق، اردن، کره جنوبی و مجارستان نیز اعلام کرده‌اند که در حال خارج کردن اتباع خود از سودان هستند.

ارتش سودان نیز اعلام کرده است که برای خروج اتباع خارجی با همه کشورها همکاری می‌کند. «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» نیز امروز در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت که نیروهای تحت امر او «نیروهای پشتیبانی سریع» تمامی گذرگاهها را برای خروج امن شهروندان سودانی و اتباع خارجی امن خواهند کرد.

روز شنبه (پانزدهم آوریل) بود که رسانه‌های محلی از آغاز درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» در خارطوم خبر دادند؛ این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، شهرهای دیگر سودان را نیز دربرگرفته و برای روزهای متوالی ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.