بررسی نرخ سود بازارهای مالی در هفته سوم بهمن

نرخ سود در برخی بازارهای مالی هفته سوم بهمن  ماه سیری صعودی را به ثبت رسانده و در برخی بازارها رکوردهای کاهشی کم سابقه ای را از خود برجای گذاشته است.

در بازار حراج اوراق بدهی دولتی نیز باوجود آن که نرخ سود تغییری را ثبت نکرده بود حجم خرید اوراق رونی صعودی پیدا کرده و به قله یک ماهه رسید.

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته سوم بهمن

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به منظور تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق برگزار می شود.

نرخ سود در این حراج یکی از مهمترین عوامل عوامل جذابیت اوراق به شمار آمده و هر تغییری در آن می تواند در پذیرش و خرید اوراق و در نهایت وضعیت تورمی کشور دخیل باشد.

در این بازار که بازیگران اصلی آن وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، بانکها و نهادهای تامین سرمایه هستند اوراق بدهی دولتی به فروش گذاشته می شود. خریدار این اوراق بانکها و نهادهای مالی بوده و فروشنده وزارت اقتصاد و دارایی است. بانک مرکزی نیز در مقام کارگزار نظارت بر داد و ستد فروش این اوراق را بر عهده دارد.

این بازار در هفته های اخیر روند معاملات حاکی از آن بود که نرخ سود تفاوتی رادر مقایسه با هفته های قبل نداشته است. این نرخ تقریبادر سطح ۲۱.۹ درصد بوده اما حجم خرید اوراق افزایش بی سابقه ای پیدا کرده و به ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان رسید. این بیشترین میزان خرید اوراق بدهی در ۵ هفته اخیر بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«سقوط نرخ سود بین بانکی به کف چهار ماهه+ جدول» بخوانید.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.