به گزارش خبرگزاری فارس، ایران، روسیه و ترکیه پس از پایان هفتمین نشست آستانه که درباره تحولات سوریه برگزار شد بیانیه مشترکی صادر کردند. 

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

- جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامن‌های نظارت بر رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه: 

-ضمن استقبال از اجرای یادداشت تفاهم ۴ مه ۲۰۱۷ برای ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه، در طول شش ماه گذشته؛

- ضمن تأکید دوباره بر التزام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه؛

- ضمن تأکید بر کاهش محسوس خشونت در صحنه میدانی سوریه در نتیجه تدابیر اتخاذ شده برای تقویت و حفظ رژیم آتش‌بس، از جمله آغاز مناطق کاهش تنش و ایجاد نواحی امنیتی:

۱-  بر پیشرفت‌های حاصل‌شده در زمینه مبارزه با تروریسم و نابودی گروه‌های داعش و جبهه‌النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آنها در نتیجه آغاز نواحی کاهش تنش تأکید کرده و عزم خود را برای انجام تمامی تدابیر لازم در راستای ادامه مبارزه با آنها در نواحی داخلی و خارجی مناطق کاهش تنش، اعلام می‌دارند. 

۲- تأکید می‌کنند که درگیری‌های سوریه راه حل نظامی ندارند و بایستی از طریق فرایند سیاسی و بر اساس اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ (سال ۲۰۱۵) حل شوند و از طرف‌های درگیر می‌خواهند از شرایط مطلوب ایجاد شده در صحنه میدانی برای افزایش تلاش‌ها جهت پبشبرد فرایند سیاسی جاری در ژنو، بهره بگیرند.  

۳- توافق می‌کنند در راستای فرایند تحت رهبری سازمان ملل درباره پیشنهاد فدراسیون روسیه برای برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی به رایزنی بپردازند.

۴- بر ضرورت انجام تدابیر اعتمادساز از سوی طرف‌های درگیر، از جمله آزادی زندانیان/ ربوده‌شدگان، تحویل اجساد کشته‌شدگان و همچنین شناسایی مفقودین، با هدف ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و برقراری آتش‌بس ماندگار تأکید می‌کنند. 

۵- بر ضرورت افزایش کمک‌رسانی‌های بشردوستانه به سوریه، امکان‌پذیر کردن دسترسی‌های سریع، ایمن و بی‌قید و شرط برای تمامی افراد نیازمند تأکید کرده و در این زمینه مفاد یادداشت تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ را یادآور می‌شوند.

۶- عزم خود را برای ادامه اجرای مفاد یادداشت تفاهم ۴ مه ۲۰۱۷ و سایر تصمیم‌های اتخاذ شده قبلی در چارچوب فرایند آستانه اعلام می‌دارند. 

۷- قدردانی صمیمانه خود را از رئیس‌جمهوری قزاقستان، عالیجناب نورسلطان نظربایف و مقام‌های قزاقستان بابت میزبانی هفمتمین نشست بین‌المللی آستانه درباره سوریه ابراز می‌دارند. 

۸- تصمیم می‌گیرند نشست بعدی بین‌المللی درباره سوریه در آستانه را در نیمه دوم دسامبر ۲۰۱۷ برگزار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.