گروه جهان: دونالد ترامپ در اظهارنظری تازه گفته است که اگر او رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود در مساجد را در آمریکا خواهد بست. به نوشته اینترنشنال بیزنس تایمز، ترامپ در آخرین کمپین تبلیغاتی خود به صراحت گفته است در صورتی که به کاخ سفید راه پیدا کند در برخی مساجد آمریکا را خواهد بست.


این اظهارنظر موجب شده است تا بسیاری به این اظهارنظر واکنش منفی نشان دهند. شورای روابط اسلام-آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای این اظهارات ضد اسلامی را محکوم و اعلام کرد که داشتن عقیده آزاد در ایالات‌متحده حق هر انسانی است. هفته گذشته، دونالد ترامپ که در پایگاه تلویزیونی جمهوری‌خواهان یعنی فاکس‌نیوز به گفت‌وگو با «استیوارت وارنی» نشسته بود در پاسخ به این پرسش که‌ آیا او نیز مانند بریتانیا به بهانه مبارزه با تروریسم، در برخی مساجد را خواهد بست، تاکید کرد که وی حتما از چنین کاری ابا نخواهد کرد و گفت که به نظر وی این کار، کار بزرگی خواهد بود. پیشتاز جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های درون گروهی، در پاسخ به این پرسش که بستن در مساجد یک چالش قانونی برای وی به همراه خواهد داشت، گفت:« من به دنبال این موضوع خواهم رفت.» رابرت مک‌کاو، یکی از کارشناسان حقوقی می‌گوید: بستن مساجد در آمریکا یک کار غیرقانونی است، زیرا در قانون اساسی آمریکا، آزادی مذاهب مورد ستایش قرار گرفته است. این سخنان موجب شده است برخی اعلام کنند دونالد ترامپ در اظهارنظرهایش دیگر هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کند. حتی پیتر کینگ، به‌عنوان یکی از جمهوری‌خواهان تندرو، که خود را یکی از مخالفان شورای روابط اسلام-آمریکا می‌خواند، می‌گوید: «دونالد ترامپ ابتدا حرف می‌زند و سپس در مورد حرفی که زده است می‌اندیشد.» او می‌افزاید: «من به جامعه مسلمانان در آمریکا انتقاد دارم اما سخنان دونالد ترامپ هم با روح قانون اساسی آمریکا که بر آزادی مذاهب تاکید می‌کند، منافات دارد.»


«دین عبیدالله» یکی از وکلا و سیاستمداران سابق آمریکا نیز در دیلی بیست می‌نویسد: دونالد ترامپ دیگر با نمک نیست. او دیگر جنبه سرگرم‌کنندگی خود را از دست داده و به شدت خطرناک جلوه می‌کند. او می‌نویسد: «در سرزمین ترامپ (ترامپ‌لند) آزادی مذهب جایی نخواهد داشت. در سرزمین ترامپ، در مساجد بسته خواهد ماند. حتی کار به جایی رسیده که پیتر کینگ نیز گفته است ترامپ پای خود را از گلیم خود بیشتر دراز کرده است.» زمانی که پیتر کینگ، یکی از تندروترین جمهوری‌خواهان اعلام می‌کند که ترامپ دیگر خط قرمزها را رعایت نمی‌کند، زنگ خطر در این اردوگاه به صدا در آمده است. عبیدالله در ادامه می‌نویسد: وارنی زمانی که قصد داشت تا نظر ترامپ را در مورد اقدام اخیر دیوید کامرون در بریتانیا بسنجد از او پرسید آیا او نیز اقدامی مشابه کامرون انجام خواهد داد و وی بدون تردید گفت: «این اقدام، اقدام بزرگی است.» این در حالی است که در بریتانیا در مساجدی بسته خواهد شد که محرز شده باشد با گروه داعش «سر و سری» دارند. برخی می‌گویند زمانی که وارنی به ترامپ متذکر شد که اقدام وی برای بستن مساجد یک عمل غیرقانونی است او بدون آنکه عقب‌نشینی کند، گفت بستگی دارد اگر مسجد واقعا افراد خطرناکی را پرورش دهد حتما چنین کاری می‌کند. به اعتقاد بسیاری از حقوق‌دانان هیچ رئیس‌جمهوری به بهانه مبارزه با تروریسم حق بستن مساجد را ندارد، زیرا در قانون اساسی آمریکا بر آزادی مذاهب در انجام مناسک خود تاکید شده است.


عبیدالله در این خصوص می‌نویسد: زمانی باید در مورد ترامپ اعلام خطر کرد که حتی پیتر کینگ موسوم به «شکارچی مسلمانان» ابراز عقیده ترامپ را برای قانون اساسی آمریکا خطرناک می‌خواند. هر چند کینگ با بستن مساجد مخالفت می‌کند و آن را غیرقانونی می‌خواند، اما او جاسوسی بر فعالیت‌های مساجد را مجاز می‌داند و می‌گوید: دولت آمریکا باید نظارت را بر جامعه مسلمانان آمریکا افزایش دهد. به اعتقاد برخی از حقوقدانان همین موضوع نیز با قانون اساسی آمریکا نیز در تضاد است. ترامپ پیش از این نیز سخنان مشابهی علیه مسلمانان داشته است. جمهوری‌خواهان به نظر می‌رسد زنگ جنگ مذهبی را به صدا در آورده‌اند. در این راستا یکی از طرفداران ترامپ مدعی شده بود باراک اوباما مسلمان است و ترامپ در صورت راهیابی به کاخ‌سفید باید مسلمانان را آمریکا بیرون کند. ترامپ نه تنها این سخنان را اصلاح نکرد، بلکه به‌طور تلویحی از آن هم حمایت کرد. این سخنان موجب شد در آن زمان نامزدهای ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان به دو دسته تقسیم شوند: ابتدا کسانی مانند پل رایان که از اظهارنظر ترامپ اظهار تاسف کردند و سپس گروهی دیگر مانند بن کارسون اعلام کنند که هر چند باراک اوباما مسلمان نیست، اما آمریکا اجازه نخواهد داد تا یک مسلمان رئیس‌جمهوری آمریکا شود.


دین عبیدالله در این ارتباط می‌گوید: «واقعیت در جبهه جمهوری‌خواهان فراتر از اظهار نظر ترامپ است. بن کارسون نیز همپای ترامپ به سمت سخنانی رفته است که نتیجه آن برانگیختن اختلافات مذهبی است. بن کارسون زمانی که مشاهده می‌کند، سخنان ترامپ موجب می‌شود وی در نظرسنجی‌ها سیر صعودی خود را حفظ کند، او نیز به استفاده از همین دستاویزها متوسل می‌شود. حالا براساس آخرین نظرسنجی (NBC) اختلاف بن کارسون و دونالد ترامپ به «۳» امتیاز رسیده است.» به اعتقاد عبیدالله استفاده ترامپ از سخنان ضداسلام‌گرایانه‌اش موجب می‌شود تا پوسته سخت جمهوری‌خواهان به سمت وی متمایل شوند و وی در نظرسنجی‌ها بتواند روند صعودی خود را حفظ کند. به باور برخی تحلیل‌گران استفاده از تاکتیک‌های ترامپ برای بن کارسون نیز مفید واقع شده است. در این راستا سایت «REAL CLEAR POLITICS» با نشان دادن آمارهای متفاوت از شبکه‌های خبری، آشکار می‌سازد که ترامپ و کارسون شانه به شانه هم در حال حرکت هستند. این در حالی است که در آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته در دانشگاه آیوا، بن کارسون برای نخستین‌بار توانسته است از رقیب اصلی خود یعنی ترامپ فاصله بگیرد. او هم‌اینک با ۲۸ درصد آرا بالاتر از ترامپ ۲۵ درصدی قرار گرفته است.

بازی خطرناک ترامپ