گروه جهان: در دهه 90 او رئیس حمل و نقل هوایی دولت افغانستان بود و این در حالی بود که افغانستان هواپیمای چندانی برای پریدن نداشت. او در برهه‌ای هم مسوولیت دپارتمان تروریسم را بر عهده داشت آن هم در کشوری که در زمره یکی از بسته‌ترین کشورهای دنیاست.


او در مخیله‌اش نمی‌گنجید که پس از ملا عمر روزی رهبر طالبان افغانستان شود. اکنون این رویا به حقیقت پیوسته است و ملا اختر محمد منصور نقش مهمی در تبدیل گروه طالبان به یک گروه شورشی قدرتمند داشت. این گروه توانست از زیر حملات ناتو و آمریکا جان سالم به در ببرد. در برهه‌ای که بسیاری معتقد بودند طالبان گوشه عزلت اختیار کرده و پس از مذاکره با دولت مرکزی از میزان حملاتش کاسته و برخی دیگر می‌گفتند این گروه مقهور اقتدار داعش شده است اما ملا اختر بار دیگر پرچم طالبان را در افغانستان به اهتزاز درآورد. گروه او اکنون نه تنها تهدیدی جدی بر دولت مرکزی است بلکه تهدیدی جدی برای ائتلاف غرب و ناتو هم هست.


به گزارش نیویورک‌تایمز، او پس از ۱۴ سال توانست برای اولین بار پرچم طالبان را در قندوز به اهتزاز در آورد. او برای مقام‌های افغان و آمریکایی به یک «راز» تبدیل شده است. با این حال، پس از مرگ ملا عمر، اختر به رهبری طالبان رسید. می‌گویند او با توسل به «مشت آهنین» توانسته اقتدار طالبان را تجدید کند. این مشت آهنین ملا اختر «قندوز» را برای فرود آمدن برگزید. اما اهمیت قندوز چیست که ملا اختر و گروهش برای آن سر و دست می‌شکنند و به تسخیر آن می‌بالند؟


در پی حمله نظامی آمریکا در سال ۱۳۸۰، قندوز آخرین شهر شمالی افغانستان بود که طالبان آن را ترک کردند. تسخیر شهر قندوز به دست طالبان و ادامه حضور این گروه در این شهر نشان داد که وضعیت این شهر با سایر شهرهای شمال افغانستان برای طالبان بسیار متفاوت است. تحلیلگران قندوز را برای گروه طالبان «کلید شمال افغانستان» می‎خوانند. در سال ۱۳۷۶ که طالبان به شمال دست یافتند، قندوز را به پایگاه مستحکم خود تبدیل کردند. در سال ۱۳۸۰ هم قندوز آخرین شهری بود که طالبان آن را ترک کردند.


به گزارش بی‌بی‌سی، این شهر در شمال شرقی افغانستان، با ولایت‌های تخار در شرق، بغلان در جنوب و سمنگان و بلخ در غرب همجوار است. در شمال قندوز تاجیکستان است که رود آمو خط مرزی آن را تشکیل می‌دهد. بندر تجاری شیرخان، دومین بندر مهم شمال افغانستان هم در شمال قندوز واقع شده است. استیلای طالبان بر قندوز به معنای آن است که این گروه می‌تواند نفوذش را در گام نخست در ولایت‌های همجوار گسترش دهد و سپس راه به کشورهای همسایه بیابد و قلمرو خود را از داخل افغانستان به خارج از این کشور منتقل کند.


امین‌الله حبیبی، کارشناس مسائل نظامی می‌گوید: هدف طالبان و گروه‌های همسو با آن به شمال افغانستان محدود نمی‌شود، بلکه هدف بعدی آنها نفوذ در کشورهای آسیای میانه و قفقاز است.