گروه ترجمه: روسیه و چین دو کشور عضو گروه بریکس هستند که بر پایه منافع مشترک با هم همکاری می‌کنند. ایالات متحده هم به تازگی از وجود این دوکشور برای تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای ایران استفاده کرده است. مسکو و پکن منافع مشترک زیادی با هم دارند، از جمله اینکه دارای ۲۵۰۰ مایل مرز مشترک هستند.


اقتصاد دو کشور به تجارت بخش دولتی وابسته است و دو دولت درتلاشند همکاری‌های خود را در عرصه‌های مختلف نظامی و اقتصادی افزایش دهند. با این وجود، ولادیمیر پوتین، ادعاهایی را که از یک پیمان نظامی جدید شرقی با چین حکایت دارد، رد کرده است. پوتین به صراحت اعلام کردکه به دیپلماسی محدود تمایلی ندارد و در عوض تاکید کرد که تعامل با جامعه جهانی ضروری است. در واقع خواسته مشترک هردو کشور محدود کردن قدرت آمریکا است. این خواسته در رشد روابط تجاری بین دوکشور مشهود است و متقابلا دو کشور برای تصاحب جایگاه برتر در موسسات اقتصادی جهان تلاش می‌کنند. روسیه و چین مشخصا خواهان مشارکت در نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند و تمایل دارند در جلسات داووس که به ندرت نماینده‌های زیادی از چین و روسیه درآنها حضور می‌یابند، شرکت کنند. با توجه به اینکه مبادلات تجاری بین دو کشور 6 برابر شده است و در ماه مه‌نیروهای نظامی دو کشور در مانور نظامی مشترک در دریای مدیترانه شرکت کردند و روسای‌ جمهوری این دو کشور در پکن هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را جشن گرفتند، چنین به نظر می‌رسد که اتحاد بی‌نقص آنها اجتناب ناپذیر است.


تغییر روابط

اما علایمی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط دو کشور پیچیده‌تر از آن است که مردم تصور می‌کنند. شرایطی که منجر به همکاری دو کشور شد، بر مبنای منافع متقابل بوده است، اما متغیر‌هایی که روابط بین دو کشور را تعیین می‌کنند، دائما در حال تغییرند. در جهانی که هر روز بیش از پیش چند قطبی می‌شود، چین، در حال افزایش قدرت نظامی خود است و این کار را با چنان سرعتی پیش می‌برد که به‌طور جدی این احتمال وجود دارد که از روسیه پیشی گیرد. در مجموع برخلاف سر‌مقاله‌های جنجال برانگیز کشور‌های غربی، نفوذ اقتصاد چین در حال افزایش است. در هفته‌ای که گذشت، کاهش نرخ یوآن سر و صدای زیادی به راه انداخت ولی واقعیت این است که چین، اکنون موتور محرکه واقعی اقتصاد جهان محسوب می‌شود. ضمنا چین، نفوذ اقتصادی موفقی در آسیای مرکزی داشته است و احتمالا تغییر در رهبری دو کشور، منجر به تغییر در روابط دو کشور می‌شود. در شرایطی که چین برای پیشرفت تلاش می‌کند، پوتین در کشورش با چالش‌های متعددی دست به گریبان است. اختلاف نظر سیاسی در روسیه تحت رهبری پوتین افزایش یافته و از سوی دیگر، وضعیت انرژی هم مشکلات زیادی را برای این کشور به وجود آورده است. با توجه به افت قیمت‌های انرژی طی یک سال گذشته، وابستگی روسیه به صادرات انرژی باعث آسیب شدید به اقتصاد آن شده و این شرایط، بر شدت وخامت اوضاع افزوده است.