گروه بین‌الملل: گرچه کاهش غیرمنتظره واردات چین خطراتی را برای رشد اقتصادی به وجود می‌آورد، اما افزایش بهتر از انتظار صادرات در ماه مه به کاستن از کندی رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک می‌کند. به گزارش بلومبرگ، اداره گمرک چین دیروز، یکشنبه، اعلام کرد صادرات در ماه مه نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۷/۶ درصدی صادرات را پیش‌بینی کرده بودند، اما در شرایطی که اقتصاددانان افزایش ۶ درصدی واردات را انتظار داشتند، واردات با کاهش ۶/۱ درصدی روبه‌رو شده است. به این ترتیب مازاد تجاری به ۹۲/۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

رشد صادرات به رهبران چین اطمینان می‌دهد که بهبود تقاضا از طرف آمریکا و اروپا رشد اقتصادی را تقویت خواهد کرد و از نیاز به اتخاذ برنامه‌های محرک اقتصادی بیشتر خواهد کاست. لوئیس کوییجس، اقتصاددان ارشد رویال بانک اسکاتلند در هنگ‌کنگ، در این باره می‌گوید: «آمار صادرات برای سیاست‌گذاران خبر مثبتی است و انتظار داریم درپی بهبود تدریجی تقاضای جهانی، رشد صادرات در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد.»براساس گزارش اداره گمرک چین، در ماه مه صادرات به آمریکا ۳/۶ درصد رشد کرده و صادرات به اروپا با افزایش ۴/۱۳ درصدی رو به رو شده است. صادرات به کشورهای «آسه‌آن» هم ۱/۹ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که دولت چین پس از آنکه رشد اقتصادی فصل نخست امسال نسبت به سال گذشته کند شد و به ۴/۷درصد رسید، سیاست‌هایی را برای حمایت از اقتصاد در پیش گرفته است.

این اقدامات عبارت است از کمک به صادرکنندگان، کاهش مالیات‌ها، تسریع سرمایه‌گذاری در بخش مسکن عمومی و زیرساخت‌ها و کاهش حداقل ذخیره مورد نیاز بانک‌ها به‌منظور افزایش وام‌دهی به بخش‌های خاص.لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، هفته گذشته گفت دولت‌های محلی و دولت مرکزی باید این سیاست‌ها و اصلاحاتی را که برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی در سال جاری تعیین شده‌اند، به‌طور کامل اجرا کنند.با این وجود، براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد چین در سال جاری ۳/۷ درصد رشد خواهد کرد که در این صورت کمترین رشد از سال ۱۹۹۰ رقم خواهد خورد. این در شرایطی است که دولت هدف رشد ۵/۷ درصدی را برای امسال تعیین کرده است.