بیم‌ها و امیدهای یک انتخاب

گروه بین‌الملل- «هنوز بوی خون و گوشت انسان می‌آید. حمص شهری است که شاهد بیشترین درگیری‌ها بوده است و حالا وقتی درکوچه پس کوچه‌های آن قدم می‌زنی خرابی‌هایی را به عینه می‌بینی که برخی از آنها غیرقابل تصور هستند. با این وجود هنوز در آن زندگی جاری است. در میان کوچه‌ها نیز عکس‌هایی از بشار اسد می‌بینی که برخی از مردم از در و دیوارهای خانه‌شان آویزان کرده‌اند و همه اینها نشانگر یک چیز است: آغاز رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه». اینها بخشی از مشاهدات خبرنگار نیویورک تایمز است که در آستانه ثبت‌نام از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سوریه به شهر حمص سفر کرده است. «آنه بارنارد» خبرنگار این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود می‌نویسد که با «طلال البرازی»، فرماندار محلی حمص صحبت کرده است و وی پیش‌بینی کرده است که انتخابات خوبی برگزار خواهد شد.

این نگاه خوش‌بینانه را می‌توان در میان دولتمردان رده بالای دمشق نیز مشاهده کرد. اما هنوز مشخص نشده است که از سوری‌هایی که به کشورهای همجوار پناه برده‌اند چگونه قرار است رای‌گیری به عمل آید.

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که دولت سوریه قصد دارد با دولت لبنان در این خصوص مذاکره کند و صندوق‌های سیاری را برای این منظور در نظر بگیرد، اما برگزاری انتخابات در میان پناهجویانی که در ترکیه به سر می‌برند در هاله‌ای از ابهام است.

دولت ترکیه یکی از مخالفان حکومت فعلی سوریه است و داووداوغلو وزیر امور خارجه این کشور برگزاری انتخابات سوریه را به رسمیت نشناخته است. با این وجود قرار است از امروز نامزدهای ریاست‌جمهوری در این کشور ثبت‌نام کنند. «ایسنا» به نقل از روزنامه الوطن سوریه نوشت: با آغاز نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه از روزسه‌شنبه، زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مشخص خواهد شد. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ سال گذشته در این کشور است.

براساس قانون اساسی سوریه پس از مهلت ۱۰ روزه نام‌نویسی نامزدها، وزارت کشور سوریه ۹۰ روز مهلت خواهد داشت تا انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری سوریه اگر بتوانند تاییدیه ۳۵ نماینده از۲۵۰ نماینده پارلمان سوریه را به دست آورند، نام آنها به شکل رسمی در رقابت‌های انتخاباتی ثبت خواهد شد.

هنوز نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست، اما بنا به گفته منابع سوری تعداد نامزدها احتمالا به ۳ تن خواهد رسید.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است که مردم به شکل مستقیم رئیس‌جمهوری خود را انتخاب می‌کنند.

در دوره‌های قبل رئیس‌جمهوری که همان رئیس حزب بعث سوریه بود توسط پارلمان انتخاب می‌شد و تنها یک همه پرسی عمومی برای تایید یا عدم تایید تصمیم پارلمان در بین مردم سوریه برگزار می‌شد.

با این وجود برخی مدعی هستند که شرایط امنیتی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر سوریه میسر نیست. برخی از مناطق سوریه به دست نیروهای تکفیری افتاده است و شرایط امنیتی لازم برای برگزاری انتخابات در این مناطق فراهم نیست. با این وجود ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برگزاری این انتخابات را به رسمیت نشناخته‌اند و مدعی شدند که نتیجه حاصل از این انتخابات را نخواهند پذیرفت.

در این راستا اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه ضمن طرح این ادعا که برگزاری هرگونه انتخابات ریاست جمهوری یا انتخابات دیگر در سوریه «فاقد اعتبار» است، خواهان از سرگیری مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه شد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود درباره سوریه مدعی شدند: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یا هر انتخابات دیگری در بحبوحه درگیری‌ها در سوریه و در سایه آواره شدن میلیون‌ها سوری از خانه‌هایشان، در واقع به استهزا گرفتن دموکراسی است و این انتخابات به هیچ‌وجه دارای اعتبار نخواهد بود.

این در شرایطی است که وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن بیانیه وزرای خارجه اروپایی اعلام کرد که موضع کشورهای اروپایی در قبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور «دخالتی آشکار» در امور داخلی دمشق است. سخنگوی رسمی وزارت خارجه سوریه گفت: با توجه به تفکر استعماری که در جان برخی از کشور‌های اروپایی ریشه دوانیده است، اتحادیه اروپا خود را متولی مسائل سوریه می‌داند. وی افزود که موضع اتحادیه اروپا تجاوز به حقوق ملت سوریه است که از حق حاکمیت قانونی و سیاسی در رقم زدن سرنوشت خود برخوردار هستند.