گروه بین‌الملل- نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دستور اخراج سه دیپلمات آمریکایی از کشورش را صادر کرده است.
مادورو می‌گوید این سه مقام کنسولی آمریکا با دانشجویانی که اخیرا علیه دولتش دست به تظاهرات زده‌اند، تماس داشته‌اند.
ونزوئلا هفته پیش شاهد اعتراضات ضد‌دولتی کم سابقه‌ای بود. در درگیری‌های روز چهارشنبه گذشته، سه نفر از جمله یکی از هواداران دولت و یک دانشجو در کاراکاس، پایتخت، کشته شدند.
نیکلاس مادورو اسامی دیپلمات‌های آمریکایی که باید خاک ونزوئلا را ترک کنند اعلام نکرد اما گفت این افراد به بهانه اعطای ویزای دانشجویی در بین دانشجویان نفوذ کرده‌اند و از دو ماه پیش زیر نظر بوده‌اند.
مادورو آمریکا را متهم کرده است که از طریق همکاری با مخالفان تلاش می‌کند که دولتش را سرنگون کند. دولت آمریکا این اتهام را بی‌اساس می‌داند.
او در بیانیه تلویزیونی‌ خود گفت وزارت امور خارجه آمریکا به دولت او هشدار داده است که بازداشت لئوپالدو لوپز، رهبر مخالفان، برای ونزوئلا پیامدهای بین‌المللی جدی خواهد داشت.رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشدار داد که هیچ تهدیدی‌ علیه حاکمیت ملی ونزوئلا را تحمل نخواهد کرد.
لئوپالدو لوپز که هم‌اکنون در مکان نامعلومی به‌سر می‌برد، با انتشار یک ویدئو در شبکه اینترنت اعلام کرده است که با وجود صدور حکم بازداشت از طرف مقام‌های دولتی، راهپیمایی امروز در کاراکاس را هدایت خواهد کرد. وی آخرین بار روز چهارشنبه گذشته دیده شده بود. لئوپالدو لوپز و طرفدارانش به سیاست‌های نیکلاس مادورو و آنچه ناتوانی دولت در کنترل تورم و جرم و جنایت توصیف می‌کنند، معترضند.
این در شرایطی است که دولت مادورو معترضان را متهم می‌کند که قصد دارند با کودتا حکومت را سرنگون کنند.
ونزوئلا یکی از بالا‌ترین آمارهای قتل را در دنیا دارد و اختلافات داخلی در این کشور بسیار شدید است. نرخ تورم بنابر آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۳ معادل بیش از ۵۰ درصد بوده است.