شکست گام به گام مخالفان تندرو سوری

گروه بین‌الملل- کردها هم پیمانان نانوشته دولت سوریه شده‌اند. آنها توانسته‌اند یکی از سنگین ترین شکست‌های اخیر مخالفان سوری را رقم بزنند. به گزارش آسوشیتد پرس، جنگجویان کرد توانستند پست مرزی «العربیه» در سوریه را که توسط دو جبهه تندور، یعنی النصره و جبهات اداره می‌شد بازپس گیرند. در پی حمله نیروهای کرد گفته می‌شود که رهبر جبهه النصره از شبکه‌های مرتبط با القاعده کشته شده است. با این وجود این گروه خبر کشته شدن «ابو محمد الجولانی»، فرمانده خود را تکذیب کرده‌اند. همزمان خبرگزاری دولتی سوریه، سانا گزارش می‌دهد که ارتش این کشور کنترل روستای استراتژیک «حتیته الترکمان» را در نزدیکی دمشق از دست گروه‌های مسلح بازپس گرفت. با این وجود برخی منابع اعلام کردند که دو انفجار مهیب در پایتخت این کشور به کشته و زخمی شدن ۴۰۰ تن انجامیده است.

همچنین این منابع اعلام کردند: در انفجارهای روز جمعه حدود ۴۰ خودرویی که در اطراف مسجد مذکور پارک شده بود دچار خسارت و آتش‌سوزی شدند. پیش از این در آمارهای اولیه این انفجارها اعلام شد که حدود ۴۰ تن از جمله ۱۳ کودک در این دو انفجار کشته و ۹۰ تن دیگر زخمی شدند. منابع سوری اعلام کردند: ۱۰۰ تن از قربانیان این انفجار که هویت بیشتر آنها به دلیل شدت سوختگی ناشناخته است تاکنون دفن شدند، اما انتظار می‌رود تعداد قربانیان افزایش یابد.

با بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه اخضر الابراهیمی که نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب است روزجمعه پس از دیدار با مقامات ترک عازم قطر شد. به گزارش «ایسنا»، در این سفر الابراهیمی با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار و با وی درباره آخرین تحولات خاورمیانه به ویژه سوریه و برگزاری کنفرانس ژنو ۲ گفت‌وگو کرد.

در این دیدار الابراهیمی امیر قطر را در جریان آخرین تحولات سوریه و تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو۲ جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه قرار داد. امیر قطرنیز به نوبه خود تاکید کرد که موضع کشورش در حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به رنج‌های ملت سوریه و توفق خشونت‌ها در این کشور، پایبند است. الابراهیمی در پایان دیدارش با امیر قطر در میان جمعی از خبرنگاران تنها به این جمله اکتفا کرد که دیدار با «تمیم بن حمد» دیداری مثمر ثمر بود.

این دیدار در چارچوب سفرهای منطقه‌ای الابراهیمی انجام شد که از شنبه گذشته با هدف فراهم سازی مقدمات برگزاری ژنو۲ آغاز شده است. تاکنون الابراهیمی با مقامات مصر، عمان، کویت، اردن، ترکیه و قطر دیدارهایی برگزار کرده و قرار است در چند روز آینده سفرهایی را به ایران و سوریه انجام دهد.

الابراهیمی پیش از این نیز در سفرش به ترکیه با جمعی از مقامات این کشور از جمله احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه دیدار کرد. وی در این دیدار با اوغلو درباره تحولات سوریه به ویژه اقدامات مربوط به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ گفت‌وگو کرد.

علاوه بر این اخضر الابراهیمی در سفرش به ترکیه با برخی از سران گروه‌های مخالف سوری از جمله سلیم ادریس، رییس هیات ستاد ارتش آزاد و جمعی یگر از رهبران مخالف به منظور قانع کردن آنها برای مشارکت در کنفرانس ژنو۲ دیدار کرد. در همین راستا «لوی مقداد»، هماهنگ کننده ارتش آزاد اعلام کرد که سلیم ادریس در دیدارش با الابراهیمی بر تلاش برای حل بحران سوریه و توقف خشونت‌ها تاکید و اعلام کرده است که مساله کنار رفتن بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از قدرت باید حل و فصل شود.

این در شرایطی است که ائتلاف مخالفان سوری، یکی دیگر از گروه‌های اپوزیسیون دولت اسد اعلام کرد که در ژنو ۲ مشروط شرکت خواهد کرد. به گزارش الجزیره،

«هیثم المالح»، رییس کمیته قانونی ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه‌ای شرط‌های ائتلاف مخالفان را برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ اعلام کرد.

وی موافقت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه با برکناری از قدرت را اولین شرط اتئلاف مخالفان سوریه برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ خواند. المالح در ادامه اعلام کرد، مشارکت نداشتن ایران در کنفرانس ژنو ۲ دومین شرط‌ ائتلاف برای حضور در این کنفرانس است.