گروه بین‌الملل - کندترین رشد اقتصادی هند از سال ۲۰۰۹ تاکنون نخست‌وزیر این کشور را برای متوقف کردن کاهش ارزش روپیه بیش از پیش تحت فشار قرار داده است. به گزارش بلومبرگ، وزارت آمار هند اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در سه ماه منتهی به ژوئن نسبت به سال گذشته ۴/۴ درصد رشد کرده است. اقتصاد هند در فصل قبل از آن رشد ۸/۴ درصدی را ثبت کرده بود. این در شرایطی است که ۴۴ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۷/۴ درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کرده بودند. امسال ارزش روپیه در برابر دلار ۱۶ درصد سقوط کرده است، زیرا رکورد کسری حساب جاری، این کشور را دربرابر خروج سرمایه از اقتصادهای نوظهور آسیب‌پذیرتر کرده است. بانک مرکزی هند در ماه ژوئیه برای تقویت ارزش پول و مهار تورم، نرخ بهره را افزایش داد. این مساله‌ رشد اقتصادی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

پراسانا آنانتاسوبرامانیان، اقتصاددان مرکز آی‌سی‌آی‌سی‌آی، می‌گوید: «دولت تا زمانی که کسری حساب جاری، تورم قیمت مصرف‌کننده و نرخ بهره را تحت کنترل درنیاورده است، برای احیای اقتصادی با مشکل مواجه خواهد بود. این مساله زمان می‌برد و در این مدت رشد اقتصادی در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

ارزش روپیه که در تاریخ ۲۸ اوت به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار یعنی رقم ۸۴۵/۶۸ رسیده بود، در پایان معاملات روز جمعه با افزایش ۴/۱ درصدی به ۷۰۵/۶۵ دلار رسید. بانک مرکزی هند چند روز پیش اعلام کرد به منظور متعادل کردن تقاضای ارز، برای شرکت‌های بزرگ واردکننده نفت دلار تامین می‌کند.

این در شرایطی است که اقتصادهای نوظهور از اندونزی گرفته تا برزیل در تلاش هستند ارزش پول‌هایشان را تقویت کنند، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل نگرانی درباره عقب‌نشینی آمریکا از برنامه‌ خرید اوراق قرضه، در حال ترک این اقتصادها هستند.

گزارش وزارت آمار هند همچنین نشان داد رشد هزینه خانوارها در فصل دوم نسبت به سال گذشته به ۶/۱ درصد رسیده است. هزینه خانوارها در فصل نخست رشد ۸/۳ درصدی را ثبت کرده بود. همچنین، هزینه دولت ۵/۱۰ درصد جهش کرده؛ اما سرمایه‌گذاری با کاهش ۲/۱ درصدی رو‌به‌رو شده است.