گروه بین‌‌الملل- بهای سبد نفتی اوپک در آستانه اجلاس ۱۴۵ کشورهای صادرکننده نفت در وین بار دیگر به مرز ۷۲دلار در هر بشکه رسید. به اعتقاد تحلیل‌گران کشورهای صادرکننده نفت اکنون با مقوله نفت گران برخورد دیگری دارند. اگر در گذشته آنها نیز به مانند مصرف‌کنندگان از قیمت‌های بالای نفت آشفته و نگران می‌شدند اکنون از قیمت‌های گران‌ نفت‌خام استقبال می‌کنند. ارزان شدن نفت در بازارهای جهانی برای کشورهای تولیدکننده به خصوص اعضای اوپک که اقتصادهایی کاملا وابسته به نفت دارند به معنی کاهش صادرات، تعطیل شدن پروژه‌های جدید نفتی و در نهایت کاهش درآمدها و سرانجام کاهش رشد اقتصادی است.

این کشورها که در پی فروش نفت گران لذت رشد اقتصادی بالاتر از پیش‌بینی‌ها را چشیده‌اند اکنون نمی‌خواهند به این آسانی‌ از این اهرم رشد چشم‌پوشی کنند و به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اوپک در اجلاس یکصد و چهل و پنجم خود که در روز یازده سپتامبر در وین مرکز اتریش برگزار می‌شود از کنار قیمت بالای نفت به سادگی عبور کند.

اعضای برجسته اوپک نیز طی چند روز اخیر به گونه‌ای اظهارنظر کرده‌اند که نشان می‌دهد میلی در درون اوپک برای افزایش تولید به منظور کاهش قیمت‌ها وجود ندارد. محمدبن دائن الحملی، وزیر نفت امارات و رییس دوره‌ای اوپک در گفت‌وگو با رویتر با اشاره به افزایش قیمت نفت‌ آن را ناشی از عدم کارآمدی پالایشگاه‌های کشورهای مصرف‌کننده دانست و گفت: به عقیده ما بازار نفت با مشکل عرضه مواجه نیست و محدودیت عرضه فرآورده‌های نفتی است که بازار را با تنگنا مواجه کرده است.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای صنعتی و چند کشور دیگر مصرف‌کننده نفت‌خام را نمایندگی می‌کند خواستار افزایش تولید اوپک به منظور ایجاد جو روانی مثبت در بازار نفت شد.

قیمت‌ جهانی نفت که بار دیگر در نزدیکی رکوردهای بی‌سابقه خود قرار گرفته است، پیامی برای اوپک به شمار می‌رود که بازار جهانی نفت در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد.

رییس ‌جدید آژانس بین‌المللی انرژی در آستانه برگزاری نشست اوپک در وین با بین این مطلب افزود: سطح قیمت‌ها یک علامت است، بازار همچنان شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند و نگرانی ما این است که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

نوبو تاناکا، در اولین مصاحبه خود به عنوان رییس جدید آژانس بین‌المللی انرژی، همچنین از هند و چین در خواست کرد به آژانس بین‌المللی انرژی که نمایندگی مصرف‌کنندگان را بر عهده دارد، بپیوندند. وی افزود: نقش ‌ما برای تامین امنیت انرژی تداوم همکاری با اوپک برای جلوگیری از هرگونه وقفه در عرضه نفت است، ما با یکدیگر گفت‌وگو داریم و می‌توانیم همکاری‌ها را بیش از این نیز افزایش دهیم، عناصر نگرانی هردو طرف کاملا مشابه یکدیگر است، ما می‌توانیم همکاری بسیار نزدیک‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به تغییرات رشد اقتصادی برخی کشورهای بزرگ مصرف‌کننده در این مدت، عنوان کرد: مساله اصلی اینجا است که آیا مصرف‌کنندگان عادت‌های مصرف‌خود را تغییر می‌دهند یا نه؟ پیش‌بینی این‌که تغییرات بر بازار چه تاثیری خواهد داشت، مشکل است.