باهره دامغانی - عدم افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش صنعت باعث شد تا شاخص سهام نیکی ماه جدید را با توقف در ارزش سهام آغاز کند.

به گزارش رویتر از توکیو، روز دوشنبه در ژاپن بانک مرکزی این کشور گزارشی درباره وضعیت اعتماد سرمایه‌گذاران را در ربع دوم سال تا ماه ژوئن منتشر کرد که نشان می‌داد وضعیت شاخص نسبت به ربع اول هیچ تغییری نیافته است. در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از صاحبان کمپانی‌ها پیش‌بینی می‌کنند سود آنها در این فصل نسبت به فصل قبل کاهش یافته باشد.تحلیلگران بازار معتقدند که بازار در هفته گذشته رونق مناسبی را تجربه کرده است و این خیلی طبیعی است که اولین روز هفته که هیچ خبر تشویق و دلگرم کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد و حتی گزارش اقتصاد بانک مرکزی هم انگیزه‌ای برای خریداران سهام ندارد، بازار سهام جنب‌وجوشی نداشته باشد. در چنین مواقعی سرمایه‌گذاران احتیاط می‌کنند تا سودی را که در هفته گذشته جمع کرده‌اند، از دست ندهند. علاوه بر این، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که جریان احیای اقتصادی ژاپن همچنان آرام ادامه دارد و جای نگرانی وجود ندارد. شاخص نیکی رو به پیشرفت است و در حال ترقی است.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۰۴/۰درصد یا ۸واحد به دست آورد و به عدد ۱۸۱۴۶ رسید. همچنین شاخص سهام توپیکس هم با به دست آوردن ۶واحد یا ۳۱/۰درصد به واحد ۱۷۸۰ رسید.

در لندن، عملیات تروریستی که قصد کارگذاری بمب در فرودگاه‌های لندن و گلاسکو را داشت باعث تنزل شاخص‌ها در روز دوشنبه شد. خبر این حمله تروریستی تاثیر زیادی بر روی سهام خطوط هوایی در اروپا در روز دوشنبه داشت. شاخص سهام FISE لندن در ساعت اولیه صبح ۵واحد یا ۱/۰درصد تنزل یافت و به رقم ۶۶۰۳رسید. بازارهای فرانسه و آلمان هم صبح روز دوشنبه را با نگرانی از حملات تروریستی آغاز کردند.

ارزش ین که هفته گذشته بیش از ۳/۰درصد در مقابل دلار کاهش یافته بود و یکی از دلایل رونق بازار سهام به حساب می‌آمد در روز دوشنبه هم بار دیگر در مقابل داد و تنزل یافت. روز دوشنبه در آسیا هر دلار به ازای ۲۵/۱۲۳ ین معامله شد که نسبت به روز جمعه در نیویورک که مرداد به ازای ۰۵/۱۲۳ دلار معامله شده بود، ارزش ین کاهش محسوسی را نشان می‌داد. ارزش یورو هم در مقابل ین افزایش یافت و هر یورو به ازای ۷۵/۱۶۶ ین معامله شد.و اما وال استریت در حالی هفته جدید را آغاز خواهد کرد که امید خود را برای کاهش نرخ بهره در هفته گذشته کمرنگ می‌بیند. از این هفته قرار است اندک اندک گزارش درآمد کمپانی‌ها در فصل دوم سال آغاز شود و بازار احتیاج دارد تا در جایی غیر از اعلامیه‌های بانک مرکزی، سود و رونق را جست‌وجو کند. در این هفته قرار است اداره کار آمریکا نرخ اشتغال در ماه ژوئن را منتشر کند. وال‌استریت امیدوار است نرخ بیکاری ۵/۴درصد باشد و میزان کارگران استخدام شده در بخش‌های غیر کشاورزی نسبت به ماه قبل افزایش اندکی یافته باشد. وال استریت رونق می‌خواهد اما سرعت این رونق هرچه آهسته‌تر باشد بهتر است. وال‌استریت چهارشنبه هفته آینده را تعطیل خواهد بود.