دنیای اقتصاد- کاهش قیمت نفت‌خام که اکنون می‌توان نام سقوط آزاد را بر آن گذاشت، با شروع سال ۲۰۰۷ شتاب بیشتری گرفت، تا جایی که نفت ازابتدای سال میلادی جدید تاکنون نزدیک به ۱۰دلار از قیمت خود را از دست داده است. دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت با ۸۸/۲دلار کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۸۸/۵۱دلار رسید که به این ترتیب نفت‌خام پایین‌ترین قیمت خود را در ۱۹ماه گذشته تجربه کرد. آخرین باری که بازارهای نفتی این کالای استراتژیک را در این سطح از قیمت دیدند، روز ۲۷ مه سال ۲۰۰۵ بود.به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت دبیرخانه اوپک از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرد با جدیت بیشتری برنامه کاهش سقف تولید را پیگیری کنند. به نظر می‌رسد نگرانی سران اوپک چندان هم بی‌جا نیست، چرا که بهای سبد نفتی این سازمان دیروز پس از ماه‌ها بالاخره به زیر ۵۰دلار سقوط کرد که این مساله می‌تواند زنگ خطری برای بزرگ‌ترین‌ سازمان عرضه‌کننده نفت در جهان باشد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی رسمی اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در پی سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی به رقم ۱۳/۴۹دلار رسید. بهای سبد نفتی اوپک به ۴۹ دلار رسید

سقوط آزاد طلای سیاه

رهام وزیری- با تداوم حضور عوامل آرامش بخش در فضای روانی بازارهای نفتی جهان روند سقوط قیمت نفت‌خام دیروز نیز ادامه پیدا کرد.

کاهش قیمت نفت‌خام که اکنون می‌توان نام سقوط آزاد را بر آن گذاشت با شروع سال ۲۰۰۷ شتاب بیشتری گرفت تا جایی که نفت از ابتدای سال میلادی جدید تاکنون نزدیک به ۱۰دلار از قیمت خود را از دست داده است. این اتفاق بدون شک برای تولیدکنندگان نفت اتفاق خوبی نیست و آنها تلاش دارند با هر وسیله ممکن جلوی ریزش بیشتر قیمت‌ها را بگیرند.

همین هفته گذشته بود که شیخ‌ جراح‌الصباح، وزیر نفت کویت با جدیت بیان می‌کرد که کشورهای عضو اوپک اجازه نخواهند داد نفت به زیر ۵۵دلار سقوط کند و این‌گونه که حالا به نظر می رسد، شیخ جراح و دیگر اعضای اوپک باید نظاره‌گر سقوط قیمت‌ها به زیر ۵۰دلار هم باشند. دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت با ۸۸/۲دلار کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۸۸/۵۱دلار رسید که به این ترتیب نفت‌خام پایین‌ترین قیمت خود در ۱۹ماه گذشته را تجربه کرد. آخرین باری که بازارهای نفتی این کالای استراتژیک را در این سطح از قیمت دیدند روز ۲۷ مه سال ۲۰۰۵ بود. همچنین در بازارهای شرق آسیا نیز بهای نفت‌خام سقوط کرد. در حالی که معاملات با شدت در بورس توکیو ادامه داشت بهای هر بشکه نفت‌خام در این بورس آسیایی به ۳۷/۵۲دلار رسید. به گزارش خبرگزاری کیودو از ژاپن بالابودن تقاضای کشورهای شرق آسیا در بورس نیویورک اصلی‌ترین مانع برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در توکیو بود.

به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت دبیرخانه اوپک از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرد با جدیت بیشتری برنامه کاهش سقف تولید را پیگیری کنند. به نظر می‌رسد نگرانی سران اوپک چندان هم بی‌جا نیست چرا که بهای سبد نفتی این سازمان دیروز پس از ماه‌ها بالاخره به زیر ۵۰دلار سقوط کرد که این مساله می‌تواند زنگ خطری برای بزرگ‌ترین‌ سازمان عرضه‌کننده نفت در جهان باشد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی رسمی اوپک قیمت سبد نفتی این سازمان در پی سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی با یک کاهش ۴۳/۱دلاری به رقم ۱۳/۴۹دلار رسید.

به دنبال این اتفاق اکنون تحلیلگران به بررسی واکنش‌های احتمالی اوپک در برابر سقوط آزاد قیمت نفت طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه پرداختند. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند سقوط قیمت نفت به کمتر از ۵۰دلار عزم کشورهای اوپک برای اجرای مصوبه‌های کاهش را جزم‌تر می‌کند و در صورتی که اوپک بتواند تمامی حجم مشخص شده را به اجرا بگذارد، تا یک ماه آینده بازار نفت با قطع یک‌میلیون بشکه‌ای عرضه روبه‌رو خواهد شد. نیمی از این مقدار کاهش، ۵۰۰هزار بشکه‌ مصوب اجلاس ۱۴دسامبر ابوجا مرکز نیجریه است که باید از ابتدای ماه فوریه به اجرا درآید و مابقی حجمی است که از مصوبه دوحه به جا مانده و باید تا پایان ماه نوامبر از سقف تولید کم می‌شد.

اما در مقابل این تحلیلگران هستند گروهی که عقیده دارند اوپک بیش از این نخواهد توانست سقف تولید را کاهش دهد به خصوص از پنج‌عضو اول اوپک که بگذریم بقیه نه علاقه‌ای به فروش دارند و نه چندان سطح تولید بالایی دارند که مدام از آن بکاهند. همین مساله است که کفه ترازوی جنگ روانی را به سود واردکنندگان نفت‌خام سنگین می‌کند.

اما گرمای هوا در ایالات متحده همچنان اصلی‌ترین عامل کاهش بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. براساس گزارش پایگاه خبری - تحلیلی بلومبرگ گرمای هوا باعث شده است تا میزان تقاضا برای سوخت‌های گرمایشی و بنزین به شدت کاهش پیدا کند. براساس این گزارش مصرف سوخت درآمریکا طی هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از ۱۹ آوریل ۲۰۰۴ تاکنون رسیده است. یکی از تحلیلگران در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر با تایید عامل گرمای هوا می‌گوید: نباید برنامه‌های مهار تقاضای مواد نفتی را از نظر دور داشت. پس از اعلام جورج بوش مبنی بر اجرای کاهش وابستگی به نفت‌خام بسیاری از صنایع ایالات متحده اجرای چنین طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند. به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که شاهد نتیجه دادن برخی از این طرح‌ها باشیم. داده‌های دپارتمان انرژی ایالات متحده نشان می‌دهند که در هفته گذشته میزان مصرف انواع سوخت‌ها در آمریکا ۴درصد کاهش داشته است و در مقابل میزان تولید پالایشگاه‌های این کشور برای چهارمین هفته متوالی افزایش پیدا کرده است. براساس این گزارش شیوه سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی ایالات متحده به گونه‌ای است که همچنان شاهد افزایش خروجی این واحدهای صنعتی خواهیم بود. در پایان هفته پیش پالایشگاه‌های ایالات متحده با ۵/۹۱درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند که این میزان بالاترین توان تولید از ۲۲ سپتامبر تاکنون است.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند اعضای اوپک بدون احتساب عراق هم‌اکنون ۳۵۰هزار بشکه بیشتر از سقف مجاز در اجلاس دوحه نفت تولید می‌کنند. اما برخی تحلیلگران عقیده دارند این رقم تا ۵۵۰هزار بشکه نیز می‌رسد و کشورهایی مانند نیجریه و الجزایر بیش از سهمیه‌شان نفت به بازارهای جهانی پمپ می‌کنند.

همچنین تازه‌ترین نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد‌، قیمت جهانی نفت طی هفته آینده به علت کاهش تقاضای انرژی در آمریکا‌، کاهش خواهد یافت و به ۵۰‌دلار در هر بشکه خواهد رسید‌.

براساس گزارش بلومبرگ، ۲۰ نفر از ۴۷ کارشناس ارشد انرژی معادل ۴۳درصد که در این نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند‌، بر این باورند که قیمت نفت هفته آینده کاهش خواهد یافت‌. ۱۱ نفر نیز پیش‌بینی کردند قیمت نفت افزایش و ۱۶‌نفر نیز اعلام کردند قیمت نفت در این مدت بدون تغییر باقی خواهد ماند. هفته گذشته نیز ۴۸‌درصد کارشناسان انرژی پیش‌بینی کردند قیمت نفت این هفته کاهش خواهد یافت‌.