خبر مهمی که منظور درباره اوراق بدهی دولت داد

داود منظور در نشستی با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه کشور اظهارداشت: با توجه به بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره در سال جاری، خالص تأمین مالی دولت از بازار سرمایه به میزان ۳۰ همت منفی است و دولت علاقه‌ دارد سهم بازار سرمایه در تأمین مالی طرح‌های عمرانی را افزایش دهد؛ به طوری‌که بتواند اهداف توسعه‌ای خود را در اجرای پروژه‌های زیرساختی از طریق بازار سرمایه پیش ببرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه برای فعالیت خود نیاز به محیط آرام و پیش‌بینی‌پذیر دارد، گفت: مسئولیت جمعی ما در دولت و شما فعالان بازار سرمایه، ایجاد فضایی مطمئن، جذاب و آرام برای فعالیت سرمایه‌گذاران در داخل کشور و اعتمادسازی هرچه بیشتر در فعالان بازار سرمایه است تا راه برای فرار سرمایه‌ها به خارج کشور بسته شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به نسبت پایین کنونی بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در کشور، افزود: نگاه دولت سیزدهم به بازار سرمایه، یک نگاه حمایتی است و نیاز دولت به این بازار، یک نیاز راهبردی است. مخصوصا برای تحقق شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است، بازار سرمایه به عنوان نماد مشارکت مردم، می‌تواند نقش برجسته‌ای در مشارکت آفرینی عمومی در تأمین مالی دولت ایفا کند.

منظور در ادامه گفت: برای تحقق شعار امسال و عمل به فرامین مقام معظم رهبری، برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در روزهای آغازین سال، از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور، تهیه و ارائه شده و اکنون باید با رویکرد همکاری بین دولت و بازار سرمایه، سهم این بازار در تحقق شعار سال نیز به خوبی تبیین و اجرا شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در برنامه تهیه شده برای تحقق شعار سال، پیش‌بینی ۳۹۵۰ همت تأمین مالی تولید از منابع مختلف شده است که در صورت اجرای آن، امسال ۸۸۲ هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد و بازار سرمایه در این برنامه از نقش ممتازی برخوردار است.

وی افزود: حرکت از تأمین مالی بانک محور به به تأمین مالی متکی به بازار سرمایه، موجب ثبات در بازار پولی و جلوگیری از افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

منظور با بیان اینکه در بودجه امسال انتشار ۲۵۴ همت اوراق مالی پیش‌بینی شده است که منابع حاصل از انتشار این اوراق عیناً صرف تکمیل طرح‌های تملک دارایی ثابت خواهد شد، افزود: انتشار اوراق مالی را از همین ابتدای سال آغاز کردیم تا بتوانیم با تزریق منابع حاصل از آن، تعداد زیادی  از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: با توجه به بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره در سال جاری، خالص تأمین مالی دولت از بازار سرمایه به میزان ۳۰ همت منفی است.  سعی می‌کنیم انتشار اوراق بدهی دولت در نهایت به ترازنامه بانک‌ها ختم نشود و افزایش پایه پولی را در پی نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.