گروه بین‌الملل- مذاکرات عقد قرارداد تجارت آزاد بین کره‌جنوبی و ایالات‌متحده که چهارمین دور خود را چندی پیش پشت سر گذاشت یک بار دیگر به بن‌بست نزدیک می‌شود. رییس‌جمهور کره‌‌جنوبی، روه موهیون دیروز اعلام کرد، کره‌‌جنوبی نمی‌تواند بیش از این مشوقی به ایالات‌متحده برای اعلام تاریخ دقیق عقد قرارداد تجارت آزاد بدهد. وی که در جمع اعضای پارلمان این کشور سخن می‌گفت، با اشاره به حسن نیت کره‌جنوبی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به روند مذاکرات تجارت آزاد با آمریکا کمک کند و آن را سرعت دهد، تعیین زمان‌بندی و ضرب‌الاجل برای عقد این قرارداد است اما طرف آمریکا هنوز چنین شرطی را قبول نکرده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از سئول، کره‌جنوبی مصمم است که این قرارداد را به امضا برساند و در همین راستا چندی پیش مجوز مجدد واردات گوشت گاو از آمریکا را صادر کرد. کره‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گوشت گاو از آمریکا است. کره‌جنوبی که به شدت زیر فشار مردم و کشاورزان این کشور قرار دارد، علاقه‌مند است هر چه سریع‌تر این مذاکرات به سرانجام برسد اما نتایج دور چهارم مذاکرات نشان داد که عملا رسیدن به نتیجه روشن پیش از پارلمان سال غیر قابل دسترسی است. براساس جدول زمان بندی که در نظر گرفته شده است، پنجمین دور این مذاکرات طی ماه دسامبر در آمریکا برگزار خواهد شد. این مذاکرات از آن جهت اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که قرارداد تجارت آزاد آمریکا و کره‌جنوبی بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد جهان پس از قرارداد تجارت آزاد کشورهای آمریکای شمالی است که در سال ۱۹۹۳ به امضا رسید.

اما نگرانی دولت کره‌جنوبی از به سرانجام نرسیدن مذاکرات یک دلیل دیگر هم دارد. در پایان ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷ براساس قوانین ایالات متحده اختیار مذاکرات تجاری ایالات متحده از دولت بوش گرفته شده و در تصمیم‌گیری در این مورد به کنگره آمریکا سپرده می‌شود. این نگرانی اکنون به غیر از مذاکرات تجارت آزاد، در مورد مذاکرات دور دوحه نیز وجود دارد. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم نمایندگان کنگره به‌خصوص دموکرات‌ها چندان تمایلی به گسترش تجارت آزاد ندارند.

رییس‌جمهور کره‌جنوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نیاز کره‌جنوبی به عقد قراردادهای تجارت آزاد گفت: بازارهای باز امکان دسترسی به تمامی نقاط جهان را فراهم می‌کنند و اقتصاد کره‌جنوبی به عنوان دهمین اقتصاد بزرگ جهان نیازمند دسترسی به این بازارهای بزرگ و سرشار از تقاضا است.

دولت هیون اکنون به شدت از سوی احزاب مخالف زیر فشار است و آنها عقیده دارند که سیاست‌های تجاری دولت او می‌تواند بسیاری از صنایع این کشور را با خطر روبه‌رو کند. کشاورزان معترض‌‌ترین قشر از فعالان اقتصادی کره‌جنوبی هستند. آنها در جریان گفت‌وگوهای دور چهارم تجارت آزاد کره‌جنوبی و آمریکا به کرات دست به تظاهرات زده و در مقابل هتل محل برگزاری گفت‌وگوها تجمع کردند. کشاورزان کره‌ای با آتش‌زدن محصولات کشاورزی خواستار توقف گفت‌وگوهای تجارت آزاد بین دو کشور شدند.