گروه بین‌الملل- در حالی که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی تولید و عرضه نفت، روز به روز برتعداد دفاتر و شعبه‌های خود می‌افزایند، کمتر می‌شنویم که شرکت‌های نفتی آسیایی امپراتوری نفتی خود را گسترش دهند. اما در تازه‌ترین اخبار از این دست، دیروز خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شرکت نفتی دولتی آرامکو که بزرگ‌ترین شرکت نفتی خاورمیانه نیز به شمار می‌آید اعلام کرده که قصد دارد دفاتر منطقه‌ای خود را در کوالالامپور مرکز مالزی و شانگهای چین راه‌اندازی کند. این به این معنی است که مرکز نفتی عربستان در شرق آسیا از سنگاپور منتقل خواهد شد.

براساس اعلام شرکت آرامکو این تصمیم به دنبال افزایش تقاضای نفت‌خام در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد پاسخ مثبتی هم داشته باشد. به دنبال افتتاح دفتر آرامکوی عربستان در مالزی دفتر این شرکت در سنگاپور تعطیل شده و یا به صورت یک دفتر کوچک به کار خود ادامه خواهد داد. به نوشته روزنامه‌های عربستان این تصمیم به دو دلیل گرفته شده است. دلیل اول اینکه هزینه‌های شرکت در مالزی بسیار کمتر از سنگاپور است. همچنین مالزی به دلیل وجود کمپانی پتروناس، از زیرساخت‌های نفتی بیشتری برخوردار است که فعالیت آرامکو را آسان‌تر می‌کند.

همچنین مشابه چنین دفتری نیز درشانگهای چین تاسیس خواهد شد. چین و عربستان اکنون به شرکای بزرگ نفتی تبدیل شده‌اند و عربستان اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت وارداتی چین است. پس از سفر ماه آوریل ملک عبدا... به چین موافقتنامه‌های گسترده‌ای در زمینه توسعه همکاری‌های نفتی به امضا رساندند که افتتاح دفتر آرامکو در شانگهای نیز در همین راستا انجام خواهد شد. چین از این تصمیم عربستان استقبال کرده و آن را حرکتی به سود دو طرف نامیده است. چین دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و همواره از به دست آوردن منابع مطمئن‌ انرژی استقبال می‌کند.