گزارش تحقیقی بانک تانکن در مورد بهبود اعتماد تولیدکنندگان صنعتی باعث افزایش شاخص سهام نیکی در اولین روز هفته در توکیو شد. به گزارش رویتر از توکیو بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد، شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در ماه سپتامبر ۲۴ واحد افزایش داشته است که نسبت به سه ماه اول سال افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها انتظار پیشرفت ۲۰واحدی در شاخص را داشتند. علاوه بر این احتمال روابط اقتصادی و سیاسی گسترده‌تر با چین، همسایه بزرگ و قدرتمند ژاپن باعث آسودگی خیال بازار و سرمایه‌گذاران شد. ملاقات شنیزوآبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن با رهبر چین در پکن، پس از تنش میان چین و ژاپن که به تظاهرات و راهپیمایی گسترده چینی‌ها علیه ژاپن منجر شد، نشانه دوره‌ جدیدی در روابط دو کشور است. به نظر می‌رسد نخست‌وزیر جدید ژاپن در پی تنش‌زدایی از این رابطه تیره است. این ملاقات که می‌تواند دسترسی به بازار مصرف گسترده چین را آسان کند، خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران ژاپنی بود و به رونق روز دوشنبه کمک کرد.

در صبح روز دوشنبه شاخص سهام نیکی ۴۰/۰درصد ترقی پیدا کرد. شاخص سهام توپیکس هم ۸۹/۰درصد به دست آورد. مهم‌ترین برندگان روز دوشنبه بازار سهام توکیو کمپانی‌های بیمه، لوازم خانگی و صنایع غذایی و بازندگان روز دوشنبه خطوط هوایی و صنعت و معدن بودند. قیمت نفت در بازارهای آسیایی در روز دوشنبه اندکی افزایش پیدا کرد.

کشورهای اصلی تولیدکننده نفت اعلام کردند برای اینکه از تنزل بیش از حد قیمت نفت جلوگیری کنند، تولید نفت خود را کاهش خواهند داد، این موضوع نگرانی‌ کشورهای مصرف‌کننده نفت را افزایش داد، زیرا آنها احتمال می‌دهند کشورهای عضو اوپک هم چنین تصمیمی بگیرند. روز جمعه هوگوچاوز اعلام کرد ۵۰۰۰۰بشکه از تولید روزانه نفت خود را کاهش خواهد داد تا از تنزل بیشتر قیمت نفت جلوگیری کند، به این ترتیب قیمت نفت تحویلی برای ماه نوامبر با ۱۲ سنت افزایش به هر بشکه ۰۳/۶۳‌دلار رسید.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب افزایش پیدا کرد. روز دوشنبه در بازار‌های اروپایی هر یورو به ازای ۲۶۷۲/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک که هر یورو به ازای ۲۶۷۸/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار در مقابل یورو افزایش محسوسی نشان می‌داد. همچنین نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۲۷/۱۱۸ین بود. بانک مرکزی اروپا قرار است در روز پنج‌شنبه جلسه‌ای در مورد کاهش یا افزایش نرخ بهره در منطقه یورو داشته باشد. تنزل ارزش یورو به سبب نزدیکی برگزاری این جلسه است.

وال‌استریت در حالی به استقبال هفته آینده خواهد رفت که سرمایه‌گذاران نگران هستند که آیا روند افزایش شاخص سهام مرغوب داوجونز همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر. به هر حال تحلیلگران بازار معتقدند هنوز یک نقطه اتکای مهم وجود دارد که بازار می‌‌تواند برای رشد اقتصادی به آن متکی باشد اما واقعیت آن است که نمی‌توان صرفا به یک عامل برای رشد اقتصاد متکی بود. به لحاظ روانی سرمایه‌گذاران اطمینان احتیاج دارند، شاید گزارش اشتغال برای کل ماه سپتامبر که در هفته جاری منتشر خواهد شد، بتواند این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهد. گزارش روز دوشنبه وزارت بازرگانی درباره هزینه ساخت و ساز هم می‌تواند راهگشا باشد.