چین به سمت اقتصاد باز حرکت می‌کند

گروه بین‌الملل- ون‌جیابائو نخست‌وزیر چین قول داد که نظر مساعد حزب کمونیست را برای مبارزه بیشتر با رشوه‌خواری و همچنین حرکت به سمت اقتصاد باز به مانند بسیاری از کشورهای جهان جلب کند. ون‌جیابائو که به مناسبت روز ملی چین در جمع مقامات رسمی و دیپلمات‌های خارجی حاضر در چین سخن می‌گفت افزود: ما می‌دانیم که این سطح از آزادسازی اقتصادی کافی نیست و دولت قصد دارد بیشتر درهای اقتصاد را باز کند و دولت به تلاش خود برای ساختن یک جامعه همراه با عدالت و مساوات ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر چین گفت: ما از حزب کمونیست خواسته‌ایم که طراحی یک سلسله اصلاحات همه جانبه را در نظر داشته باشد. این اصلاحات علاوه بر اقتصاد، مسائل و سیاست‌های اجتماعی و سیاسی را نیز در برخواهد گرفت. مجموعه این اصلاحات باعث می‌شود تا میزان قدرت عوامل تولید، سطح دموکراسی و سیستم قانونی چین ترقی پیدا کند.

او در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به رشوه‌خواری ۴۰۰میلیون دلاری رییس حزب کمونیست شانگهای گفت: دولت مصمم است، با هرگونه رشوه‌خواری مبارزه کند و این اقدام تا رسیدن به یک دولت پاک و درست کار ادامه پیدا خواهد کرد. جیابائو با اعلام این که اکنون بیش از ۲۰سال از آغاز اصلاحات اقتصادی مجدد در چین می‌گذرد گفت: ما شاهد یک معجزه تاریخی و رشد اقتصادی فزآینده در چین هستیم و این یک روند غیرقابل برگشت است.

نخست‌وزیر چین حرکت به سمت آزادسازی اقتصادی را سنگ بنای رسیدن به یک جامعه خوب و بهره‌مند در چین دانست و گفت: دولت در این راه تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. او در آخرین قسمت سخنرانی ۱۰دقیقه‌ای خود به مساله تایوان اشاره کرد و گفت: هرچند مساله تایوان و جدایی این منطقه از چین یک مساله قابل حل از طریق گفت‌وگو است، اما اگر لازم باشد از زور هم برای این منظور استفاده خواهیم کرد.

تحلیلگران عقیده دارند که سخنرانی نخست‌وزیر چین در فاصله چند روز پس از برکناری چین لیانگ‌یو از ریاست حزب کمونیست شاخه شانگهای بیش از هر چیز دیگر نشانه رهبران چین از گسترش دامنه فساد در مدیران ارشد و اعضای رده بالای حزب کمونیست است. اختصاص بخش زیادی از سخنان نخست‌وزیر به مبارزه با فساد، رشوه‌خواری و دولت پاک نشان می‌دهد که چین تا چه میزان در این مشکلات گرفتار شده است.

اما بخش عمده تلاش این دو نفر تاکنون بی‌نتیجه مانده است. هوجین تائو و ون‌جیابائو از سال ۲۰۰۳ به قدرت رسیدند. تحلیلگران عقیده دارند که رهبران حزب کمونیست و مقامات ارشد دولتی چین اگرچه از عمق فساد در حزب خبر دارند اما تاکنون نسبت به آن سکوت کرده‌اند و چندان به شفاف‌سازی سیاسی اعتقاد ندارند. در حالی که راه‌حل بسیاری از این مشکلات دولت چین در شفاف‌سازی سیاسی نهفته است.