پل ولفوویتز به هیات‌مدیره بانک جهانی احضار شد

گروه بین الملل- پل ولفوویتز، رییس بانک جهانی که پیش از این از سوی کمیته ویژه بانک جهانی در خصوص روابط خود با یکی از کارمندان این بانک و پرداخت‌های خارج از عرف به او مقصر شناخته شده بود، دیروز در برابر هیات‌مدیره ۲۴ نفری بانک جهانی قرار گرفت تا از عملکرد خود در دوران صدارتش بر یکی از بزرگ‌ترین نهاد‌های مالی بین‌المللی دفاع کند. هیات‌مدیره بانک جهانی دیروز سرانجام در برابر فشارهای جامعه جهانی تسلیم شد و اعلام کرد که راسا به پرونده ولفوویتز رسیدگی خواهد کرد. با ورود هیات‌مدیره بانک جهانی به پرونده ولفوویتز اکنون این موضوع وارد فاز جدیدی شده است.

بسیاری از کشورهای عضو بانک جهانی طی روزهای گذشته خواستار کناره‌گیری ولفوویتز شده بودند و عقیده دارند که بانک جهانی دیگر نمی‌تواند با ریاست این فرد در ماموریت‌های خود به درستی عمل کند. دیروز کمیته ویژه بررسی کننده پرونده یک بار دیگر نظر خود را در مورد ولفوویتز تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمیته ویژه ضمن تکرار یافته‌های قبلی خود افزود: پل ولفوویتز، رییس بانک جهانی در مورد شاها رضا، دوست دختر خود اصول اجرایی بانک جهانی را در پرداخت دستمزد و ارتقای شغلی آشکارا نقض کرده است.

این کمیته ویژه با صدور گزارش خود در آستانه‌ جلسه‌ حساس هیات اجرایی به اعضای این هیات توصیه کرد که این مساله را مدنظر قرار دهند که آیا ولفوویتز قادر است رهبری بانک جهانی را که برای تضمین تداوم فعالیت آن لازم است، انجام دهد. رسوایی اخلاقی و اقتصادی ولفوویتز که بیش از یک ماه از وقوع آن می‌گذرد، باعث بروز اختلاف و تفرقه در بانک جهانی شده است به طوری که آمریکا، حامی ولفوویتز و دولت‌های اروپایی خواستار خروج فوری وی هستند.

در همین حال که ولفوویتز در آستانه حضور در برابر هیات‌مدیره قرار داشت، جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر از او به طور کامل حمایت کرد و او را تنها فردی خواند که قادر است در شرایط کنونی ماموریت‌های بانک جهانی را مدیریت کند. تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت، پل ولفوویتز، این فرصت را دارد تا دلایل خود را به بانک جهانی ارائه کند و آنها نیز روند کاری خود را طی خواهند کرد اما رییس‌جمهور بوش حامی وی است و این مساله تغییری نمی‌کند.

یکی از جالب‌توجه‌ترین تلاش‌های بوش برای جلوگیری از برکناری ولفوویتز تشکیل جلسه هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت است. بوش قصد دارد با تشکیل این جلسه فوق‌العاده نظر مساعد این گروه را برای ادامه کار ولفوویتز جلب کند. روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی این مساله را عنوان کرد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که واشنگتن در تلاش است تا این کنفرانس را برگزار کند ولی در عین حال فوریت و اضطرار این برگزاری را که در فایننشیال تایمز عنوان شده بود، رد کرد. اما این راه کار بوش در حالی مطرح شده است که آلمان به عنوان یکی از اعضای گروه هفت به شدت خواهان کناره‌گیری پل ولفوویتز شده است و ادامه کار او را به صلاح آینده بانک جهانی نمی‌داند. با این وجود رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون موفق نشده است تا با وزرای دارایی کشورهای صنعتی گروه هفت قرار کنفرانس را هماهنگ کند اما همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد.

حضور در هیات‌مدیره برای ولفوویتز بسیار حیاتی و در عین حال خطرناک است. هیات‌مدیره بانک جهانی توان برکناری و یا توبیخ ولفوویتز را دارد و می‌تواند نسبت به ادامه رهبری وی ابراز تردید کند. هیات‌مدیره بانک جهانی باید تصمیم‌گیری کند که آیا ولفوویتز کماکان قادر است تا رهبری موثری در بانک جهانی داشته باشد یا خیر.همه چیز به آن بستگی دارد که هیات‌مدیره تمایل به رویارویی با ایالات متحده به عنوان موثرترین عضو این سازمان را داشته باشد یا نه.

اما در حالی که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتیجه جلسه هیات‌مدیره بانک جهانی مشخص نشده است، از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین ولفوویتز آغاز شده است. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که رابرت زوئلیک، نماینده سابق تجاری آمریکا در صدر فهرست جانشینان احتمالی ولفوویتز قرار دارد.

پس از زوئلیک، محمد الریان مصری و کمال دیویس ترکیه‌ی، رییس برنامه توسعه سازمان ملل در رده دوم و سوم این فهرست قرار دارند. از گذشته تاکنون رسم بر این بود که آمریکا رییس بانک جهانی و دولت‌های اروپایی رییس صندوق بین‌المللی پول را تعیین می‌کنند. ولفوویتز که از نومحافظه‌کاران با سابقه آمریکایی و از نزدیکان جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا است، از سال ۲۰۰۵ با شعار مبارزه با فساد اداری و مالی عهده‌دار ریاست بانک جهانی شد.

با انتصاب وی به این سمت، شاها ریزا که کارمند بخش ارتباطات بانک جهانی بود، با ارتقا از این نهاد بین‌المللی، به وزارت امورخارجه آمریکا منتقل شد. حقوق سالانه شاها ریزا که با نظر ولفوویتز تعیین شده از حقوق وزیر خارجه آمریکا بیشتر است.

در گزارشی که پیش از نشست هیات‌مدیره بانک جهانی انتشار یافت، هیات ویژه این بانک خواهان آن شد که هیات‌مدیره بانک جهانی درباره توانایی ولفوویتز نسبت به ادامه کار خود در سمت رییس بانک جهانی نظر بدهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اوضاع به نظر چندان برای ولفوویتز مساعد به نظر نمی‌رسد. کاخ سفید در این مساله از پل ولفوویتز حمایت کرده است اما وی در میان کشورهای اروپایی که در هیات‌مدیره نفوذ زیادی دارند، محبوبیت چندانی ندارد.