کاهش شکاف تجاری ایالات‌متحده

باهره دامغانی: در حالی که سازمان تجارت جهانی به تازگی گزارش خود از وضعیت بازرگانی کشورها در سال ۲۰۰۶ را منتشر کرده است، جدیدترین گزارش دپارتمان بازرگانی ایالات‌متحده از کاهش کسری تجاری این کشور خبر می‌دهد. براساس این گزارش، کسری تجاری ایالات‌متحده در ماه فوریه با ۵۰۰میلیون دلار کاهش نسبت به ماه ژانویه به سطح ۵۸میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب مجموع کسری تجاری این کشور در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۱۷میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار شده است.

این رقم ۹درصد کمتر از کسری تجاری مشابه در پارسال است. اگرچه کاهش ۹درصدی کسری تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هنوز آن عدد مطلوب و موردنظر مقامات اقتصادی این کشور نیست، اما به عقیده کارشناسان این مساله نشانگر شروع یک روند مثبت در صادرات ایالات‌متحده است که در صورت تداوم یافتن می‌تواند باعث به حرکت درآمدن موتور اقتصادی ایالات‌متحده و همچنین افزایش رشداقتصادی این کشور شود.

افزایش صادرات کالا و خدمات به چین یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در کاهش کسری تجاری ایالات‌متحده آمریکا بوده است. براساس گزارش دپارتمان بازرگانی آمریکا میزان صادرات به چین طی ماه فوریه به ۴میلیارد و ۶۳۰میلیون دلار رسید که ۱/۶درصد نسبت به ماه ژانویه افزایش نشان می‌دهد. در مقابل ایالات‌متحده توانسته طی ماه فوریه واردات از چین را به میزان ۱۰‌ درصد کاهش دهد که این رقم به عدد ۲۳میلیارد دلار رسیده است. اما در حالی که همه هوش و حواس ایالات متحده به شکاف تجاری این کشور با چین معطوف شده است، آمارها نشان می‌دهند که میزان شکاف تجاری این کشور با ژاپن نیز رفته رفته در حال افزایش پیدا کردن است. صادرات ایالات متحده به ژاپن در ماه فوریه ۶/۳درصد کاهش یافته و به ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار رسید و واردات از ژاپن نیز با ۳/۳درصد افزایش رقم ۱۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار را تجربه کرد. هزینه‌های واردات نفت‌خام هنوز یکی از اقلام گران و معنی‌دار در حساب جاری ایالات متحده به حساب می‌آیند. در حالی که در ژوئن ۲۰۰۵ هزینه واردات هر بشکه نفت خام ۷۱/۵۰ دلار بود هم اکنون این رقم افزون از ۶۰دلار در هر بشکه است.

یکی از اقتصاددانان ارشد گلوبال اینسایت کاهش کسری تجاری ایالات متحده را بازتابی از افزایش رشد اقتصاد جهانی می‌داند. این اقتصاددان با اشاره به وضعیت دلار در چند ماه اخیر گفت‌: کاهش ارزش دلار که از ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۶میلادی آغاز شد اکنون موجب افزایش صادرات این کشور به کشورهایی همچون چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. کاهش ارزش دلار در برابر یورو موجب کاهش ۲/۲درصدی شکاف تجاری ایالات متحده با اروپا شد که می‌تواند یک نشانه مثبت برای اقتصاد این کشور باشد، اقتصاددان موسسه گلوبال اینسایت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اما نکته مهم تداوم این کاهش است. روند کاهش کسری تجاری ایالات متحده طی ماه‌های اول و دوم سال ادامه داشته است و ما پیش‌بینی می‌کنیم این روند در ادامه سال نیز به همین صورت باشد.

کاهش ارزش بیشتر دلار در مقابل ارزهای قدرتمند دیگر می‌تواند افزایش صادرات را به همراه داشته باشد. اما به نظر می‌رسد مقامات اقتصادی ایالات متحده چندان مایل به افزایش صادرات در برابر کاهش ارزش دلار در جهان نباشند.

در همین حال هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده با اشاره به کاهش کسری تجاری گفت: اینگونه آمارها نشان می‌دهند کسری تجاری کاهش پیدا کرده است و من این را یک واقعه خوب برای اقتصاد کشور می‌دانم.

وی با بیان این مساله که ایالات متحده نیازمند کاهش بیشتر کسری تجاری است گفت: ما همچنان باید در پی افزایش صادرات خود باشیم.

وی که در حال پیگیری پرونده شکایت از چین در سازمان تجارت جهانی است در این باره گفت: ما به دنبال به دست آوردن حقوق خود هستیم.

ما می‌بینیم که قوانین کپی‌رایت آشکارا در چین و دیگر کشورهای شرق آسیا نقض می‌شود و این مساله سالانه میلیاردها دلار به صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات هنری و سینمایی در ایالات متحده زیان وارد می‌کند.

هنری پاولسون آمریکا را مصمم در احیای حقوق خود در این مورد دانست. همچنین وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر بر لزوم افزایش ارزش یوان در برابر دلار تاکید کرد.