گروه بین‌الملل- ارتش سوریه پس از چند روز درگیری و رویارویی با گروه‌های مسلح مخالف دولت در شهرک صلاح‌الدین در شهر حلب دیروز، چهارشنبه، کنترل کامل این شهرک را در دست گرفت.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری سوریه (سانا) این خبر را به صورت پیامک برای مشترکان خود ارسال کرد. تلویزیون سوریه نیز در زیرنویس خبری خود اعلام کرد که ارتش ضربات کوبنده‌ای بر پیکر افراد مسلح وارد کرد و اغلب آنها را به هلاکت رساند.

این منبع خبری همچنین افزود که عده‌ای از عناصر مسلح دستگیر و شمار دیگری پس از زمین گذاشتن سلاح خود تسلیم شدند.

بر اساس این خبر در میان افراد دستگیر شده در شهرک صلاح‌الدین عده‌ای از اتباع غیر سوری مشاهده می‌شوند.

تلویزیون سوریه تاکید کرد که ارتش و نیروهای امنیتی مشغول پاکسازی کامل صلاح الدین هستند.

شهرک صلاح الدین در چند ماه اخیر به شدت ناآرام بود و گروه‌های مسلح با بهره گیری از ویژگی جغرافیایی و بافت جمعیتی آن امیدوار بودند از این شهرک بتوانند کنترل شهر حلب و دیگر مناطق حومه آن را در دست گیرند.

در تحولی دیگر در سوریه سخنگوی نخست‌وزیر برکنار شده سوریه از تصمیم مخالفان برای انتخاب ریاض حجاب به عنوان نخست‌وزیر در تبعید یا نخست‌وزیر دولت انتقالی خبر داد.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که شورای امنیت ۳۰ اوت(۹ شهریور) نشستی را در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو این شورا برگزار خواهد کرد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود همچنین اعلام کردند که این نشست به دعوت فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد و به منظور بررسی وضعیت سوریه برگزار خواهد شد.

بنا به گفته این منابع هنوز مشخص نیست که وزرای امور خارجه روسیه و چین در این نشست شرکت خواهند کرد یا خیر.

این در شرایطی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که این نشست را در دوره ریاست فرانسه در شورای امنیت برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر، نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری سابق فرانسه نیز در تماس با عبدالباسط سیدا، رییس شورای ملی مخالفان سوریه در خصوص بیانیه مشترک فرانسه و مخالفان سوریه گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه که در پاریس صادر شد سارکوزی و سیدا در خصوص اهمیت مساله سوریه و نیز لزوم اتخاذ اقدامی فوری از سوی جامعه جهانی برای پایان دادن به وضعیت این کشور به توافق رسیدند.

هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفرش به آفریقای جنوبی در اظهاراتی مداخله جویانه عنوان داشت: جهان باید پس از برکناری نظام بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به منظور ممانعت از وقوع جنگ طایفه‌ای و ورود تروریست‌ها از خارج سوریه به خاک این کشور نقشه‌ای فوری را تهیه کنند.

وی در این اظهارات عنوان داشت: آمریکا برای این طرح که موسوم به «روز بعد» است تلاش خواهد کرد.

کلینتون افزود: زمانی که اسد تسلط خود را بر کشور از دست بدهد حفظ امنیت موسسات دولتی سوریه امری مهم است، سوریه نیاز شدیدی به برنامه‌ریزی برای آینده بعد از اسد دارد.

وی افزود: به نظر من ما می‌توانیم گفت‌وگو و برنامه‌ریزی درباره رخدادهای پس از اسد را آغاز کنیم.

کلینتون همچنین با اشاره به اینکه مخالفان سوریه بیش از پیش مسلح شده‌اند نسبت به ورود تروریست‌ها به سوریه و پیوستن آن‌ها به درگیری‌ها هشدار داد و گفت: کسانی که تلاش می‌کنند از وضعیت سوریه برای اعزام تروریست‌ها به این کشور سوء‌استفاده کنند باید بدانند که هرگز نسبت به این مساله چشم‌پوشی نخواهد شد.

قرار است وزیر امور خارجه آمریکا طی چند روز آینده در سفرش به ترکیه با مسوولان این کشور به گفت‌وگو در خصوص وضعیت سوریه بپردازد. پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات کلینتون در ترکیه بر امکان ارسال کمک‌های بیشتر به سوریه از طریق ترکیه متمرکز باشد.

از سوی دیگر، مجله لوبوان فرانسه نیز نوشت: وزیر امور خارجه فرانسه ۱۵ اوت(۲۵ مرداد) با هدف گفت‌وگو با مخالفان سوریه به اردن و کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه سفر می‌کند.

بنا به نوشته این مجله کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه روابط خود با مخالفان سوری و کشورهای عضو اتحادیه عرب را جهت فراهم کردن شرایط انتقال سریع قدرت در سوریه افزایش داده است. فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه نیز کمک‌های نظامی و پزشکی را به مرزهای اردن و سوریه ارسال کرده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل به طرفین درگیر در شهر حلب واقع در شمال سوریه هشدار داد که امکان دارد به خاطر مانع‌تراشی‌ها در حمایت از غیرنظامیان مورد بازخواست کیفری قرار گیرند. این هشدار سازمان عفو بین‌الملل پس از آن بود که این سازمان به تصاویر جدید ماهواره‌ای دست یافت که نشان می‌داد طرفین درگیر از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: تصاویری که از حلب و مناطق اطراف آن تهیه شده باعث نگرانی فراوان است. به حدی که احتمال دارد استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی نقض قوانین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

کریستوف کوتی، یکی از مسوولان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که این سازمان در پیامی واضح به طرفین درگیر در حلب هشدار داده است که هرگونه حمله‌ای علیه غیرنظامیان به طور کامل تصویربرداری خواهد شد و از آنجایی که حلب ساکنان غیرنظامی زیادی را در بردارد در صورتی که طرفین از جمله ارتش آزاد سوریه در حمایت از غیرنظامیان حلب شکست بخورند با بازخواست کیفری روبرو خواهند شد.

وی همچنین تاکید کرد: ارتش سوریه و مخالفان باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشر که استفاده از سلاح‌ را ممنوع می‌کند پایبند باشند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین بار دیگر از شورای امنیت خواست تا وضعیت متشنج سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

همچنین مسوولان سازمان‌ملل اعلام کردند که در طول سه هفته گذشته دست‌کم ۲۰۰ هزار شهروند عراقی از سوریه خارج شدند.

از سوی دیگر معاون رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز مدعی شد که کشورش به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد نظام سوریه به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) سلاح‌های سنگین می‌دهد.