گروه بین‌‌الملل- به‌رغم نگرانی از اختلال در عرضه نفت، دیروز، چهارشنبه، قیمت این کالا کاهش یافت و به حدود بشکه‌‌ای ۹۳ دلار رسید.

روزچهارشنبه، در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام ۴۶ سنت کاهش یافت و به ۲۱/۹۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه ارزش قراردادها با جهش ۴۷/۱ دلاری در رقم ۶۷/۹۳ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت ۵۶ سنت افت کرد و بشکه‌‌ای ۴۴/۱۱۱ دلار معامله شد.

با وجود نشانه‌‌های کندی رشد اقتصادی و ارائه نشدن برنامه‌‌های محرک اقتصادی توسط آمریکا و اروپا، قیمت نفت نسبت به رقم کمتر از ۷۸ دلار رشد کرده است. همچنین خوش‌‌بینی سرمایه‌‌گذاران موجب افزایش بازارهای سهام در هفته جاری شده و این مساله به رشد قیمت نفت کمک کرده است.

علاوه براین، کاهش عرضه به دلیل آتش سوزی در پالایشگاه متعلق به شرکت شورون در کالیفرنیا و انفجار خط لوله نفت در ترکیه، از دلایل افزایش قیمت نفت در هفته جاری بوده است.

جدیدترین آمار ذخایر آمریکا نیز از بهبود تقاضا برای نفت حکایت دارد. موسسه نفت آمریکا گزارش داد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت این کشور ۴/۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. این درشرایطی است که تحلیل‌‌گران شرکت‌‌کننده در نظرسنجی پلاتس، شاخه اطلاعات انرژی مرکز مک‌‌گروهیل، کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌‌ای را پیش‌‌بینی کرده بودند.

براساس گزارش موسسه نفت آمریکا طی هفته گذشته ذخایر بنزین ۴۱۷ هزار بشکه رشد داشته است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۹۸/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۷/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.