گروه بین‌الملل- روسیه دیروز، سه‌شنبه، خواستار میزبانی نشست جدید قدرت‌های خارجی برای بررسی بحران سوریه شد اما تاکید کرد که این نشست نباید راجع به سرنوشت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: تلاش‌هایی که در ۳۰ ژوئن برای نجات طرح صلح کوفی عنان، نماینده بین‌المللی حل بحران سوریه، در ژنو انجام شد باید با حضور کشورهایی نظیر ایران ادامه یابد. بوگدانف گفت حضور متحدان سوریه، از جمله ایران و همچنین حامیان مخالفان اسد و نیز عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه به نفع نشست جدید خواهد بود. آمریکا و اتحادیه اروپا تا‌کنون با حضور ایران در نشست گروه تماس به طور جدی مخالفت کرد‌ه‌اند. همزمان شورای ملی سوریه می‌گوید هیچ انتقالی بدون برکناری بشار اسد، ‌ انجام نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌ بیانیه شورای ملی سوریه می‌افزاید: «هدف اصلی این شورا «ادامه راه انقلاب و خواسته‌های مردم سوریه» است.»این بیانیه یک روز پیش از سفر رهبر تازه این ائتلاف «عبدالباسط سیدا» به مسکو و دیدار با مقام‌های روسی منتشر شده است.

گل: خصومتی با سوریه نداریم

در تحولی دیگر رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا هیچ مساله دو جانبه، خصومت یا درگیری با سوریه ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با توماس بونی یایی، همتای بنینی خود در آنکارا، پایتخت ترکیه، مدعی شد که اگر کشوری از ارتش برای سرکوب خواسته‌های قانونی مردم استفاده کند و به کشتار مردم و بمباران شهرهای کشورش بپردازد دیگر آن رژیم مشروعیت ندارد.

رییس جمهوری ترکیه افزود: «ما امیدواریم که جهان نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشد.» گل گفت که طرح شش بندی صلح کوفی عنان، نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل برای حل و فصل ناآرامی‌ها در سوریه، آخرین فرصت است اما نمی‌تواند عملی شود.

تنش در مرزهای مشترک سوریه و لبنان

از سوی دیگر و بعد از آن‌که اخیرا تنش‌هایی در مرزهای مشترک سوریه و لبنان به وجود آمد، باردیگر پرتاب خمپاره از سوی سوریه به مناطق مرزی شمالی لبنان سه کشته به جای گذاشت. به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که به دنبال شدت گرفتن این درگیری‌ها و پرتاب خمپاره از سوی سوریه به سمت منطقه مرزی «وادی خالد» در لبنان دو شهروند سوری و یک لبنانی کشته شدند. برخی از مناطق مرزی شمال لبنان در نخستین ساعات بامداد دیروز(سه شنبه) شاهد درگیری و شلیک گلوله بود. منابع رسانه‌‌ای گزارش دادند که اصابت چندین خمپاره درون خاک لبنان در مناطق المقیبله، الهیشه و چندین منطقه دیگر ثبت شده است.ساکنان مناطق مرزی مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و به مناطق دوردست رفتند. آن‌ها از ارتش لبنان خواستند تا برای آرام کردن اوضاع مداخله کند.