گروه بین‌الملل- برای نخستین بار یک رییس ‌پیشین دولت رژیم صهیونیستی به جرم رشوه‌خواری از سوی دادگاه به فساد مالی محکوم شد. هنوز مشخص نیست چه مجازاتی در انتظار اهود اولمرت ۶۶ ساله است. او اما از دو مورد اتهام دیگر تبرئه شد.

به گزارش دویچه‌وله، یک دادگاه شهر بیت‌المقدس، دیروز، سه‌شنبه، اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین را در یک پرونده فساد مالی گناهکار تشخیص داد. دادگاه در رسیدگی به پرونده علیه اولمرت ۶۶ ساله، او را در دو مورد اتهام دیگر بی‌گناه تشخیص داد و او را تبرئه کرد.

از نظر قضات دادگاه، در یک مورد اتهام، ثابت شده که اهود اولمرت زمانی که میان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ وزیر بازرگانی و صنایع بوده، رشوه دریافت کرده‌است. او در ازای این رشوه، امکانات دولتی را در اختیار یکی از دوستان خود قرار داده‌است تا به قراردادهای پروژه‌های اقتصادی بزرگ دست یابد.

اهود اولمرت در دو مورد دیگر نیز متهم شده بود. او متهم بود که از یک بازرگان آمریکایی ۶۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌است و دیگر اینکه صورت‌حساب‌هایی در مورد کمک به سازمان‌های خیریه را جعل کرده است. از سوی دیگر اولمرت متهم بود هزینه‌‌سفرهای ماموریتی خود را دو بار حساب کرده‌است. او در همه‌ این موارد تبرئه شد.

رسیدگی به این پرونده حدود دو سال به طول انجامید. در این پرونده اولمرت در سه مورد متهم بوده‌است. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در گذشته بارها از سوی مقام‌های پلیس در مورد این اتهام‌ها بازجویی شده بود؛ ولی او هر بار این اتهام‌ها را رد کرد. این نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۰۸ به اتهام کلاهبرداری از ریاست دولت و نیز رهبری حزب کادیما کناره‌‌گیری کرد، ولی ریاست دولت را به طور موقت تا انتخابات بعدی برعهده داشت. حزب کادیما اما موفق نشد در انتخابات بعدی اکثریت پارلمانی را به دست آورد.

در پرونده‌ی رشوه‌خواری دیگری که هم‌اکنون علیه اهود اولمرت در تل‌آویو در جریان است، او متهم است در افتضاح اقتصادی پروژه ساختمانی «سرزمین مقدس» در بیت‌المقدس - اورشلیم- دست داشته‌است.

اهود اولمرت از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ شهردار شهر بیت‌المقدس بود. او در پی آن به کابینه دولت راه یافت و پست وزارت بازرگانی و صنایع و برخی دیگر از مقام‌ها را عهده‌دار شد. اولمرت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نخست‌وزیر اسرائیل بود. این برای نخستین بار است که یک رییس دولت پیشین اسرائیل در دادگاه محکوم می‌شود.