دنیای اقتصاد- عدم توافق بین جمهوریخواهان حاکم بر مجلس آمریکا با دولت دموکرات در روز پنج‌شنبه به جایی رسید که دولت فدرال آمریکا تنها چند ساعت با تعطیلی فاصله داشته‌باشد. مذاکرات میان دو طرف پس از آن به حالت تعلیق در‌آمد که جمهوریخواهان خواستار تصویب بودجه کمتر درباره موضوع سقط جنین و همچنین کاهش مخارج برای محدود کردن مقررات مربوط به محیط زیست شدند. در جریان برگزاری مذاکرات به نظر می‌رسید که رییس جمهوریخواه مجلس اشتیاق دارد که حتی یک دلار هم که شده از دست دموکرات‌ها خارج کند و هزینه‌های دولتی را تا حد امکان کاهش دهد. تعطیلی دولت فدرال ایالات‌متحده پیش‌تر و در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون هم اتفاق افتاد و دولت این کشور به مدت یک ماه تعطیل شد. در پی شکست مذاکرات میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه

دولت آمریکا در آستانه تعطیلی قرار گرفت

احسان ابطحی

روز پنجشنبه مذاکرات فشرده میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه برای دستیابی به توافقی در مورد بودجه ایالات‌متحده ادامه یافت اما دو طرف موفق به دستیابی به نتیجه نشدند تا دولت فدرال آمریکا تنها چند ساعت با تعطیلی فاصله داشته‌باشد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از انجام سه دور مذاکره در مدت زمان تنها ۲۴ ساعت میان کاخ سفید با جان بونر، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور دموکرات ایالت نوادا هری رید که ریاست اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارد، باراک اوباما، رییس‌جمهوری دموکرات ایالات‌متحده اعلام کرد که مذاکرات با پیشرفت‌هایی همراه بوده‌ و او امیدوار است که در روز جمعه - دیروز- توافق میان دو حزب به دست آید.

اوباما که در آخرین ساعات روز پنجشنبه در اتاق اطلاع‌رسانی کاخ سفید سخن می‌گفت، اضافه کرد: «‌من قصد ندارم که خوش‌بینی شدیدی ابراز کنم، اما فکر می‌کنم که بیش از دیروز به هم نزدیک شده‌ایم.»

به نظر می‌رسد دو طرف تنها چند میلیارد دلار درباره میزان هزینه‌هایی که باید برای ایجاد تعادل در بودجه امسال به تصویب برسد، با یکدیگر اختلاف نظر دارند و تنها شکافی کوچک و ۵/۳ میلیارد دلاری میان دو طرف وجود دارد.

مذاکرات میان دو طرف پس از آن به حالت تعلیق در‌آمد که جمهوری‌خواهان خواستار تصویب بودجه کمتر درباره موضوع سقط جنین و همچنین کاهش مخارج برای محدود کردن مقررات مربوط به محیط زیست شدند. در جریان برگزاری مذاکرات به نظر می‌رسید که بونر اشتیاق دارد که حتی یک دلار هم که شده از دست دموکرات‌ها خارج کند و هزینه‌های دولتی را تا حد امکان کاهش دهد.

در آخرین ساعات روز پنجشنبه بونر و سناتور هری رید بیانیه‌ای مشترک منتشر و اعلام کردند که به همراه مشاورانشان در طول شب به تلاش برای حل و فصل اختلاف‌های باقی مانده ادامه خواهند داد. مذاکرات میان دو طرف در کپیتول - مرکز تصمیم سازی ایالات‌متحده در واشنگتن که ساختمان کنگره در آن جا قرار دارد- ادامه یافت، اما نزدیکان بلند‌پایه بونر و سناتور رید نسبت به دستیابی به نتیجه در کوتاه مدت ابراز بدبینی کردند.پس از دیدار روز پنجشنبه بود که اوباما برنامه خود برای سفر به ایندیانا را لغو کرد تا در مذاکرات و رایزنی‌های دیروز - جمعه- برای دستیابی به توافقی که مورد رضایت دو طرف باشد، شرکت کند.به نظر می‌رسد استراتژی دو طرف در مذاکرات این بود که تا جایی که امکان دارد به طرف مقابل امتیاز ندهند و با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ساعت ۲۴ روز جمعه یکدیگر را ناچار به امتیازدهی کنند. به طور مشخص بونر تلاش می‌کرد تا بدون از دست دادن حمایت جنبش راست‌گرا و افراطی حزب چای که از نظر مالی به شدت محافظه‌کار است، با دموکرات‌ها به توافق دست‌ یابد و در عین حال رضایت محافظه‌کاران در امور اجتماعی را هم که خواستار پیروزی جمهوری‌خواهان در موضوعاتی همچون سقط جنین هستند، به دست آورد.

سناتور رید پس از بازگشت از کاخ سفید و حضور در ساختمان سنا گفت که اختلاف میان مجلس نمایندگان و مجلس سنا «بسیار اندک» است اما هنوز نمی‌تواند با اطمینان درباره حل اختلافات در مدت زمان باقی مانده سخن بگوید.اکثریت مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در اختیار جمهوری‌خواهان است اما دموکرات‌ها مجلس سنا را در اختیار دارند و همین موضوع روند قانونگذاری در آمریکا را با تنش‌هایی مواجه کرده‌ است.هری رید در بخش دیگری از سخنانش گفت: «‌من واقعا مطمئن نیستم، اما بسیار بسیار امیدوارم.»با توجه به زمان اندک باقی‌مانده و همچنین وجود تردید‌هایی جدی درباره دستیابی به توافق میان دو حزب بزرگ آمریکا، نهاد‌های دولت فدرال ایالات‌متحده خود را آماده می‌کنند تا کارمندان را مرخص و بسیاری از خدماتشان را قطع کنند.همزمان کارگران، پیمانکاران و شهروندانی که خدمات دریافت می‌کنند در تلاشند تا بدانند که تعطیلی احتمالی دولت فدرال تا چه حد بر روی آنان تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر دموکرات‌ها هشدار داده‌اند که اگر بودجه ایالات‌متحده در زمان مقرر به تصویب نرسد و فعالیت دولت فدرال تعطیل شود، اقتصاد آمریکا به شدت آسیب خواهد دید. این در شرایطی است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یکدیگر را مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی توصیف می‌کنند و هیچ کدام نمی‌توانند پیامد‌های سیاسی تعطیلی احتمالی دولت فدرال را ارزیابی کنند.

تعطیلی دولت فدرال ایالات‌متحده پیشتر و در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون هم اتفاق افتاد و دولت این کشور به مدت یک ماه تعطیل شد. در آن زمان اختلاف نظر‌ها بر سر بودجه در نهایت در نزد افکار عمومی به نفع دموکرات‌ها پایان یافت و جمهوری‌خواهان متهم شدند که منافع سیاسی خود را به منافع کشور ترجیح داده‌اند.

جان بونر (راست) رییس مجلس نمایندگان و هری‌رید رییس اکثریت سنای آمریکا/ عکس:AFP