گروه بین‌الملل- دیروز جمعه بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند زیرا آمارهای اقتصادی چین اعتماد سرمایه‌گذاران به بهبود اقتصادی را تقویت کرد و اعلام اجرای قوانین سختگیرانه‌تر سرمایه‌ای موجب افزایش ارزش سهام بانک‌ها شد. اعتماد در بازارهای سهام به دلیل ارقام چین تقویت شد. این ارقام نشان داد دومین اقتصاد بزرگ جهان به آن سرعت که تصور می‌شد کند نمی‌شود. صادرکنندگان در بسیاری از کشورها بخصوص در آسیا برای جبران رشد متزلزل در آمریکا و اروپا، به تقاضا از طرف چین وابسته هستند.

رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۹/۱۳ درصد رسید. این درحالی است که تولیدات صنعتی در ماه جولای رشد ۴/۱۳ درصدی را ثبت کرده بود. سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ها و دیگر دارایی‌های ثابت ۸/۲۴ درصد افزایش یافت. فروش خرده‌فروشی کالاهای مصرفی به دلیل فروش بهتر از حد انتظار خودرو، ۴/۱۸ درصد رشد کرد.

مرکز میرائه است سکیوریتیز در گزارشی عنوان کرد «آمار مربوط به چین از اهمیت برخوردار است به ویژه زمانی که بقیه نقاط جهان بهبودی ملایم را پشت‌سر می‌گذارند. به طور کلی، این آمار شواهد بیشتری مبنی بر رشد اقتصادی پایدار ارائه می‌دهد.»

این خبر که قانونگذاران جهان درمورد اصلاحات اساسی بخش بانکداری به منظور جلوگیری از یک فروپاشی مالی دیگر توافق کردند، موجب دلگرمی سرمایه‌گذاران شد. این قوانین جدید احتمالا با اعمال قوانین سختگیرانه‌تر بر کارت‌های اعتباری، وام مسکن و دیگر وام‌ها صنعت اعتبارات را تغییر می‌دهد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۵۵۴۶ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۱۴/۳۷۶۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۶۹/۶۲۶۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با افزایش روبه‌رو شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۷ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۰/۱۰۴۷۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶/۸ واحد یا ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۵۰/۱۱۱۳ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸۷/۸۲ واحد یا ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۰۴/۹۳۲۲ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲ درصد افزایش یافت و به ۷۳/۲۱۶۸۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۷۹/۱۸۱۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با ۱/۱ درصد افزایش به ۱۰/۴۶۱۲ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۵۱/۲۶۸۶ واحد رسید.