استعفای مدیر بودجه کاخ سفید

پیتر اورزاگ- عکس‌ها: Getty Images

گروه بین‌الملل- منابعی از حزب دموکرات آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود خبر دادند، پیتر اورزاگ، مدیر بودجه کاخ سفید طی چند هفته آینده به‌طور رسمی از سمت خود استعفا می‌کند. بنا به گزارش آسوشیتد پرس، اورزاگ نخستین عضو با سابقه تیم اقتصادی اوباما است که از جمع یاران وی کناره‌گیری می‌کند. تاریخ دقیق کناره‌گیری وی هنوز اعلام نشده است‌.

اورزاگ به عنوان مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید از رتبه کارشناش کابینه برخوردار است و نقشی اساسی در شکل‌گیری دولت و نحوه هزینه بودجه‌های دولتی توسط دولت را داشته است. او خیلی زود از یک فعال درسمتی بروکراتیک به چهره‌ای آشنا در دولت اوباما تبدیل شد که همیشه در راس برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با کسری بودجه و رونق‌دهی به اقتصاد قرار گرفته بود.

در دوره خدمت او به عنوان مشاور ارشد اقتصادی اوباما بود که پرهزینه‌ترین برنامه محرک اقتصادی تاریخ آمریکا و قانون اصلاح نظام بهداشت و درمان به تصویب رسید. اورزاگ بر تدوین دو بودجه نخستی که توسط اوباما ارائه شد نیز نظارت داشت. پیش از دوره ریاست‌جمهوری اوباما نیز اورزاگ در دولت بیل کلینتون به عنوان دستیار رییس‌جمهوری در سیاست‌های اقتصادی و مشاور ارشد شورای ملی اقتصاد آمریکا خدمت می‌کرد.

اورزاگ ۴۱ ساله که اصلا یک یهودی است در شرایطی اوباما را تنها می‌گذارد که وی با چالش‌های اقتصادی شدیدی در مقابله با کسری بودجه و تکیه بر هزینه‌های بیشتر توسط مردم روبه‌رو است. نرخ بیکاری آمریکا هم نزدیک به ۱۰ درصد است.

کسری بودجه آمریکا به مرز دو هزار میلیارد دلار و کسری تراز تجاری این کشور به حدود ۳/۴۰ میلیارد دلار رسیده است. منابع آگاه به رویترز گفتند اورزاگ به دلیل مسائل شخصی از سمت خود کناره گیری کرده است و قصد نداشته است بیش از دو سال در دولت اوباما فعالیت کند. بر اساس گزارش رویترز لورا تیسون اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا به عنوان یکی از جانشین‌های احتمالی اورزاگ معرفی شده است.