نرخ تورم هندوستان از 10 درصد گذشت

رزرو‌بانک هندوستان - عکس:‌رویترز

گروه بین‌الملل- شادی آذری: تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط دولت این کشور حاکی از آن است که نرخ تورم هندوستان در ماه مه دورقمی شده است. بنا به گزارش بیزینس‌ویک، نرخ تورم هندوستان در ماه مه به‌طرز غیرمنتظره‌ای افزایش یافت و به ۱۶/۱۰ درصد رسید. تحلیلگران بر این باورند که این موضوع باعث شد فشارها بر بانک مرکزی هندوستان به‌خاطر افزایش نرخ بهره افزایش یابد.

نرخ بهره اوراق قرضه نیز به بالاترین میزان یک‌ماهه رسید. بانک رزرو هندوستان می‌گوید، به‌دلیل گسترش خطرات ناشی از بحران بدهی‌های اروپا، سیاست‌های پولی خود را به‌تدریج سخت خواهد کرد. دلیل اصلی افزایش سالانه در قیمت‌های عمده‌فروشی، افزایش قیمت مواد غذایی و رشد تولیدات کارخانه‌ای و صنعتی بود. علاوه بر فشارهایی که بر بانک مرکزی هندوستان وارد آمد تا افزایشی تازه در نرخ‌های بهره را اعلام کند، ارقام اصلاح شده جدید نشان می‌داد نرخ تورم در ماه مارس برای اولین بار از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون دورقمی شد.

بنا به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، این خبر بدان معناست که بانک مرکزی این کشور به احتمال زیاد باید ۲۵/۰ درصد دیگر بر نرخ بهره بیافزاید و زمان این افزایش حتی پیش از برگزاری اجلاس بعدی است که با هدف بررسی سیاست‌گذاری‌ها در روز ۲۷ ماه جولای تشکیل خواهد شد. روپا رگ نیتسور، اقتصاددان ارشد بانک دولتی بارودا می‌گوید: «انتظار ما این است که بانک مرکزی هندوستان فورا وارد عمل شود تا فشارهای تورمی را بردارد.»

پیش از این نیز بانک مرکزی هندوستان دوبار در سال جاری یعنی در ماه‌های مارس و آوریل نرخ بهره وام‌ها را تا ۲۵/۰ درصد افزایش داده بود.

افزایش نرخ عمده فروشی در ماه مه بیش از رقم ۵۹/۹ درصدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی داوجونز در ماه آوریل پیش‌بینی کرده بودند.

تولیدات صنعتی هندوستان در ماه آوریل ۶/۱۷ درصد افزایش یافت و این هشتمین ماه متوالی بود که تولیدات این بخش رشدی دو رقمی داشت. اگرچه افزایش قدرت اقتصادی هندوستان برای دهلی نو خبر خوبی است، اما دولت از سوی اپوزیسیون و گروه‌های مبارزه با فقر تحت فشار است تا تاثیر افزایش هزینه‌های زندگی را برای اقشار آسیب‌پذیر کاهش دهد.

گلایه مردم بابت افزایش قیمت مواد غذایی در هندوستان به امری عادی تبدیل شده است. قیمت سبزیجات و سایر اقلام ضروری طی ۱۲ ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته است که علت اصلی آن بارش‌های کم در فصل بارش سال گذشته است که موجب کاهش محصولات شده است.

بانک مرکزی هندوستان در آوریل سال گذشته اعلام کرده بود که وضعیت نرخ تورم در هندوستان «نگران‌کننده» است، چون خیلی بالاتر از سطح ۵/۵ درصدی است که برای مدت زمان منتهی به مارس سال ۲۰۱۱ در نظر گرفته شده بود.