گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه درمیان اخبار مبنی بر اینکه قانون‌گذاران بورس چین برنامه بی‌سابقه یک بانک دولتی برای عرضه عمومی اولیه سهام این بانک در بورس را بررسی می‌کنند، بورس‌های جهان که روز را با کاهش آغاز کرده بودند با افزایش روبرو شدند. در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها رشد کردند زیرا سرمایه‌گذاران نگرانی از بحران بدهی این قاره را کنار گذاشتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد یا ۷۲/۳۰ واحد یا افزایش یافت و به ۷۵/۵۰۵۷ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۵۱/۵۹۱۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد جهش کرد و به ۱۰/۳۴۱۴ واحد رسید. اخبار مبنی بر اینکه قانون‌گذاران بورس چین برنامه بانک کشاورزی را برای عرضه عمومی اولیه سهام این بانک در بورس بررسی می‌کنند موجب افزایش شاخص‌های بورس چین شد و شاخص شانگهای کامپوزیت با ۸/۲ درصد افزایش به ۸۷/۲۵۸۳ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۷/۰ درصد جهش کرد. بورس‌های استرالیا، سنگاپور، مالزی و نیوزیلند نیز رشد کردند. اما شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۰ درصد افت کرد و به ۲۲/۱۶۴۷ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن نیز با یک درصد کاهش به ۵۵/۹۳۴۹ واحد رسید.

روز سه‌شنبه اکثر شاخص‌های وال‌استریت در ساعات پایانی معاملات با افزایش روبه‌رو شدند و شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۲۳ واحد رشد کرد. با این افزایش، کاهش دو روزه شاخص‌ها پایان یافت که منجر به سقوط ۴۴۰ واحدی شاخص داوجونز و رسیدن این شاخص به کمترین سطح هفت ماهه شده بود.

روز سه‌شنبه شاخص‌ها نوسان داشتند گرچه رییس فدرال رزرو بن برنانکه با اظهارات خود مبنی بر این که پیش‌بینی نمی‌کند اقتصاد آمریکا به رکود بازگردد، روند وال‌استریت در این روز را مشخص کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ رشد کرد اما شاخص نسدک کامپوزیت دچار کاهش شد زیرا ارزش سهام شرکت‌های سازنده تراشه کامپیوتری به دلیل اظهارات بدبینانه تحلیل‌گران سقوط کرد.

همچون روزهای جمعه و دوشنبه بیشتر اتفاقات در وال‌استریت در ساعات پایانی معاملات روی داد. اما در روز سه‌شنبه خرید سهام در ساعات پایانی سرعت گرفت. شاخص داوجونز که اندکی پس از ساعت ۳ بعدازظهر تنها ۱۶ واحد رشد کرده بود در ۴۳ دقیقه آخر معاملات ۱۰۷ واحد افزایش یافت.

با ادامه افزایش قیمت طلا ارزش سهام بخش مواد رشد کرد. ارزش سهام شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی دیوپونت ۱/۴ درصد افزایش یافت. در این میان ارزش سهام شرکت‌های حفاری نفت سقوط کرد زیرا باراک اوباما در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی از این صنعت انتقاد کرد. ارزش سهام شرکت ترنس‌اوشن که مالک دکل نفتی منفجر شده در خلیج مکزیک است ۸/۵ درصد کاهش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۹/۱۲۳ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۹۸/۹۹۳۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۳/۱۱ واحد یا ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۰۰/۱۰۶۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۳/۳ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۵۷/۲۱۷۰ واحد رسید.