گروه بین‌الملل‌- سایه ماندگار: در شرایطی که تنش‌های سیاسی و نظامی در شبه جزیره کره هر روز در حال افزایش است، هیلاری رادهم کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌‌‌متحده دیروز گفت که واشنگتن برای رسیدگی به ماجرای غرق شدن ناو جنگی کره‌جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار سئول ایستاده است. مقامات کره‌جنوبی می‌گویند که شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد کره‌شمالی به طور عمد ناو جنگی‌شان را غرق کرده‌است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، با این همه کلینتون در مورد اینکه چه تحریم‌هایی ممکن است علیه کره‌شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ شود، توضیحی ارائه نکرد. این در شرایطی است که انتظار می‌رود چین، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و از متحدان کره‌شمالی، هر گونه قطعنامه‌ای را علیه این کشور وتو کند و مانع از تصویب آن شود تا پیونگ‌یانگ بیش از این در جامعه جهانی منزوی نشود.

هیلاری کلینتون پس از دیدار با لی میونگ باک رییس‌جمهوری و یو میونگ هوان، وزیر امور‌خارجه کره‌جنوبی گفت: «‌ما به شدت به رهبری کره‌‌جنوبی و تصمیم آن‌ها درباره اینکه چه زمانی و چگونه به سمت جلو حرکت کنند، اطمینان داریم.» وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ادامه داد: «‌من باور دارم که چینی‌ها اهمیت موضوع را درک می‌کنند و علاقه دارند تا نگرانی‌هایی را که از سوی کره‌جنوبی و ایالات‌متحده ابراز می‌شود، بشنوند.»

او تحقیقات کره‌جنوبی درباره غرق کردن ناو جنگی کره‌جنوبی را بی‌طرفانه توصیف و تاکید کرد که شواهدی که از دخالت کره‌شمالی در این ماجرا حکایت دارد، بسیار‌تاثیر‌گذار و انکار‌ناپذیر است. کلینتون همچنین از تصمیم اخیر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی برای قطع پیوند‌های تجاری با کره‌شمالی و توصیف دوباره این کشور به عنوان «دشمن بزرگ» حمایت کرد.

کره شمالی هم که پس از اعلام قطع روابط تجاری کره‌جنوبی با کره‌شمالی، اندک روابط تجاری باقی‌مانده خود با همسایه جنوبی‌اش را قطع کرد، بار‌ها نقش خود در غرق کردن ناو جنگی کره‌جنوبی را که به کشته شدن ۴۶ ملوان منجر شد، تکذیب کرده‌است.

کلینتون در جریان سفر به کره‌جنوبی همچنین خواستار «پاسخ قدرتمندانه اما حساب‌شده» به کره‌شمالی شد، اما درباره جزییات اقدام مناسب علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد توضیحی نداد.

وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «‌این اقدام، اقدامی تحریک آمیز و غیر‌قابل قبول توسط کره‌شمالی است و جامعه جهانی برای پاسخ به آن مسوولیت و وظیفه دارد.»

هیلاری کلینتون تنها ساعاتی را در سئول، پایتخت کره‌‌جنوبی گذراند، اما در جریان یک نشست خبری در کنار همتای‌کره‌ای خود گفت: «‌ما در این لحظات دشوار در کنار شما خواهیم ایستاد و همیشه در کنار شما خواهیم بود.»